Na internetu vystupuje pod přezdívkou Kerri Smith a patří mezi nejaktivnější uživatele na webu Bazar účtenek. Na něm se scházejí lidé, kteří ve státní loterii vycítili šanci a hrají ji ve velkém. Kerri Smith aktuálně nabízí ostatním uživatelům ke stažení údaje o třech stovkách účtenek, které osobně kvůli pravidlům nemůže do soutěže přihlásit. Od založení webu už jich byly tisíce.

"Kolik času tomu věnuji, přesně nevím. Jsem tady, když se najde chvilka," odpovídá Kerri Smith na dotaz Ekonomu, jak časově náročné je "profi" hraní Účtenkovky. Sdílnější není ani stran výher, které se výměnou a registrací pokladních dokladů dají získat. "O počtu účtenek ani o výhrách se nebavím s nikým. A když už se někdo ptá, nikdy neříkám pravdivé číslo. V dnešní době je to jen závist a nepřejícnost," vysvětluje. S ohledem na to, že v bazaru funguje už několik měsíců, je ale zjevné, že na tom netratí.

Kerri Smith byl jediným uživatelem, který na otázky týdeníku Ekonom odpověděl. Další hráči nereagovali vůbec. I oni ale mají na kontě výměny tisíců účtenek a loterii zjevně musí věnovat mnoho hodin času. Jak "profesionální" hraní loterie funguje?

Bazar jako každý jiný

Účtenková loterie se ještě před spuštěním dočkala řady kritických ohlasů. Obchodníci se nejvíc obávali toho, že lidé kvůli získání "losu" budou drobit nákupy, aby jich do hry mohli přihlásit co nejvíc. Že budou platit každý rohlík zvlášť, čímž neúměrně zatíží pokladní a zvýší i náklady na tisk dokladů. Ministerstvo financí proto do pravidel dalo pojistku: v loterii je možné soutěžit jen s jednou účtenkou z dané prodejny denně.

Část hráčů se Účtenkovce věnuje profesionálně. Pracují se statistikami a pravděpodobností a zadávají tisíce účtenek.

Pro vynalézavé hráče ovšem toto omezení nic neznamená. V době internetu není nic jednoduššího než nevyužitou účtenku (či údaje nutné k její registraci do soutěže) vyměnit s jiným hráčem. Záhy po spuštění loterie se proto objevily specializované facebookové profily, kde začal probíhat čilý směnný obchod. A také weby, které směnu ještě víc usnadnily.

Dnes je zřejmě největším z nich server Bazar účtenek. Na první pohled profesionálně vytvořená webová stránka funguje jako jakýkoliv jiný bazar: je možné na něm nakupovat, prodávat, hodnotit spolehlivost uživatelů; sekce VIP nabízí i vychytávky, jako je výpočet pravděpodobnosti výhry v závislosti na počtu "losů" nebo hromadné nahrávání účtenek, které šetří čas. "K dnešnímu dni je na našem webu 1600 registrací a přibližně každý devátý účet je v režimu VIP, tedy aktivní uživatel využívající prémiové funkce na denní bázi," sdělil Ekonomu provozovatel webu Michal Červený. Mnoho hráčů podle něj přistupuje k loterii sofistikovaně. "Hrají na počty, statistiku, pravděpodobnost, jsou to hráči," dodává.

Princip výměny je jednoduchý: uživatelé na webu zadají údaje o nepotřebných účtenkách, které si jiní hráči mohou koupit. Platidlem jsou kredity. Za každou ručně zadanou účtenku uživatel získá dva, za fotografii dokladu o nákupu jeden. A stejné je to s placením − za nákup údajů potřebných k zadání do loterie (FIK kódu, BKP kódu, DIČ provozovny a času i sumy nákupu) se platí dva kredity, jeden kredit stojí fotografie účtenky.

"Losy" za peníze

Michal Červený ale vychází vstříc i hráčům, kterým se nechce účtenky sbírat a nahrávat do systému. Kredit si lze koupit také za hotové: 140 kre­ditů vyjde na stovku, 1800 kreditů na 990 korun. Platí to ale i naopak, kredit utržený za prodané účtenky je možné provozovateli prodat, byť za méně výhodných podmínek. Za 600 prodaných kreditů dostane uživatel stovku, za 6000 kreditů tisícovku.

Jinými slovy, na účtenkách je možné vydělat i bez hraní loterie. Stačí doklady sbírat a prodávat jiným hráčům. "Desetina uživatelů využívá služeb za skutečné peníze (tedy nakupuje kredity za hotovost, pozn. red.). Všichni ostatní vyměňují zdarma, nebo si naopak prodejem účtenek přilepšují ke svému rozpočtu, kdy bazar platí jim," tvrdí Michal Červený.

Sázkaři počítají s pravděpodobností: čím více účtenek, tím vyšší šance na některou z tisíců výher v pravidelném měsíčním slosování. Pokud hráč zaregistruje za měsíc jednu účtenku, je s ohledem na průměrný počet platných "losů" a výher jeho šance asi 1 : 670. Pokud však do loterie přihlásí jednu účtenku každý den, stoupají šance zhruba na 1 : 22. Přepočteno − nákupem kreditu za 100 korun se dá zvýšit šance na výhru z 1 : 670 na 1 : 5.

A jak výnosný byznys provozování účtenkového bazaru představuje? "Řekněme to trochu jinak − obraty rostou," naznačuje Červený. Počty výměn se podle něj zvyšují prakticky každým dnem, lidé kupují víc a víc kreditů za peníze. "Ale samozřejmě musím také vyplácet více peněz na výkupu kreditů. Protože jsme bazar, tak nejen zprostředkováváme a prodáváme, ale musíme i nakupovat, aby bazar dobře šlapal," dodává.

Na serveru Bazar účtenek se do dneška odehrálo zhruba 1,6 mi­lionu transakcí. "Máme automatický čítač, který běží od února. Počítá úplné výměny − tedy jedna prodaná a jedna koupená účtenka dávají dohromady jednu výměnu, která se zapisuje do čítače," vysvětluje Michal Červený. Fakticky tak díky bazaru mohl být do Účtenkovky přihlášen až dvojnásobek, tedy 3,2 milionu účtenek, které by jinak skončily v koši.

S ohledem na celkový počet "losů" zaregistrovaných do Účtenkovky od jejího spuštění jde nicméně o zanedbatelné číslo. "Během ročního provozu bylo zaregistrováno bezmála 200 milionů účtenek," tvrdí totiž mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec. Podle ministerstva je údajně "velkých" hráčů, kteří zvládnou do soutěže přihlásit tisíce dokladů měsíčně, jen "naprosté minimum". Kolik tito profesionálové "shrábnou" z celkového počtu výher, úřad neprozradil.

Účtenka za minutu

Týdeník Ekonom fungování webu vyzkoušel a vytvořil si na něm účet. Není to nic obtížného: stačí zadat jméno, e-mailovou adresu a telefonní číslo, na které po registraci přijde SMS ověřující, že uživatel existuje. A pak už nezbývá než pustit se do hry.

Ruční zadání komplikovaných kódů, které je nutné znát pro registraci účtenky do soutěže, ovšem už tak jednoduché není. Shluky čísel a písmen je nutné přepisovat pozorně − jakýkoliv překlep znamená neplatnost "losu". Nabídnutí jedné účtenky tak zabere asi minutu a čtvrt. S trochou praxe se jistě dá urychlit, i tak je ale zjevné, že uživatelé nabízející stovky účtenek každý týden musí u monitoru počítače trávit mnoho hodin.

Zajímavá byla při testu bazaru neuvěřitelná rychlost, s jakou se dvě zaregistrované účtenky podařilo "prodat". Od momentu uložení údajů do databáze do jejich "koupě" jiným uživatelem uběhlo jen několik minut. Hráči jsou tu tedy velmi aktivní. "Každý účet má v průměru 'natočeno' asi tisíc výměn. Takže měsíčně každý uživatel průměrně vymění, dejme tomu, tak sto účtenek. Někdo méně, někdo více, někdo třeba tři tisíce," popisuje "provoz" na svém serveru Michal Červený.

Webů, jako je Bazar účtenek, na českém internetu zkoušelo štěstí více. Jeden zkrachoval ještě před spuštěním, další brzy ukončil činnost. O tom, že provozování výměny účtenek je zjevně ekonomicky zajímavé, svědčí i jiný fakt. Michalu Červenému se dokonce konkurence pokoušela uživatele "přetáhnout". "Jeden web měl ambici nás okopírovat a vylepšit, snažil se dosáhnout hromadného exodu našich uživatelů. Vedli kampaň proti našemu serveru, oslovovali naše uživatele přes soukromé zprávy a slibovali jim dárky. Ale ani to se nechytlo," dodává Červený.

Profesionálové úřadům nevadí

Co na fakt, že se do hraní Účtenkovky pustili ve velkém i lidé, kteří sami doklady v obchodech nesbírají, říká ministerstvo financí? "V těchto případech se zpravidla jedná o situace, kdy na jeden hráčský účet registruje účtenky třeba celá rodina, případně hráč získává účtenky i od jiných osob, které Účtenkovku nehrají nebo je vyměňují na sociálních sítích s ostatními hráči. Ani v těchto případech však cíl Účtenkovky, tedy motivace zákazníků brát si účtenky, narušen není," tvrdí Michal Žurovec.

Pohled na nabídku účtenek na bazaru ale slova mluvčího vyvrací. Většina uživatelů totiž postupuje tak, že na webu každý den nabízejí ke koupi desítky dokladů ze stále stejných prodejen. To napovídá spíš dohodě s pokladním nebo majitelem té které prodejny. Anebo třeba návštěvě prodejny ve večerních hodinách a vybrání účtenek z odpadkového koše.

Stejně tak mluvčí popírá, že by stát formou Účtenkovky podporoval hazard či gamblery. "Účtenková loterie není hazardní hrou, ale spotřebitelskou soutěží. Hazardní hry mají několik znaků, mimo jiné prvotní nenávratný peněžitý vklad, na základě kterého se může účastník do hry zapojit. Takový vklad u účtenkové loterie není," tvrdí Michal Žurovec. Vzhledem k možnosti nakoupit "losy" na internetu za hotovost je nicméně argument sporný.

Zájem o Účtenkovku upadá

Účtenkovka v září oslavila dvanáctým slosováním rok fungování. Ministerstvo financí při jejím spouštění říkalo, že účelem je přimět lidi, aby po obchodnících vyžadovali účtenky. A nepoctivé prodejce pak třeba i hlásili − upřeli jim přece možnost vyhrát auto nebo milion korun. Počtem "udání" se ale podle úřadu úspěch loterie neměří. "Účtenkovka nezahrnuje funkcionalitu k podávání podnětů a nepředpokládáme, že by se v jejím důsledku počet podnětů, které finanční úřady dostávají, měl významněji měnit," konstatuje mluvčí.

Popularita Účtenkovky upadá. Počet aktivních hráčů během prvního roku fungování klesl o 130 tisíc.

Jak tedy úspěšnost hodnotí? Hlavním měřítkem je počet účastníků a účtenek. "Účtenkovku považujeme vzhledem k počtu hráčů i registrovaných účtenek za úspěšný projekt. Během ročního provozu bylo zaregistrováno bezmála 200 milionů účtenek v celkovém objemu asi 59 miliard korun. Počet soutěžících, kteří se Účtenkovky zúčastnili, přesáhl 835 tisíc. Pravidelně se do hry zapojuje 300 až 400 tisíc spotřebitelů," pochvaluje si Michal Žurovec.

Má to ale háček: podle loňského vyjádření ministryně Aleny Schillerové se čísla jeví jinak. "Slovenští kolegové, kteří provádí bločkovou loterii už několik let, říkají, že se jí účastní v průměru asi 500 tisíc lidí. My jsme větší země, takže pokud by to byl, dejme tomu, dvojnásobek, budu velmi spokojena," řekla Schillerová České televizi. Realita? Posledního slosování se zúčastnilo 346 tisíc hráčů. Tedy třetina "vysněného" počtu.

Počet hráčů v loterii navíc postupně klesá. Loni v říjnu bylo aktivních hráčů přes 450 tisíc, v rekordním listopadu dokonce téměř 480 tisíc. Pak se ale počet postupně snižoval až na 346 tisíc letos v září. "Zájem, který spuštění loterie provázel, byl enormní a odpovídal publicitě, které se jí dostávalo v médiích. Je přirozené, že část ze soutěžících se poté, co si soutěž vyzkoušela a ihned nevyhrála, rozhodla nepokračovat. To je nevyhnutelné," vysvětluje vývoj Michal Žurovec.

Zajímavé jsou i další statistiky, například ta o počtu slosovaných účtenek. Ten sice oproti rekordnímu březnu (celkem 15,9 milionu) také klesl − na 14,4 milionu −, propad ale není tak výrazný jako u počtu hráčů. Jinak řečeno, roste průměrný počet účtenek na jednoho hráče. Na začátku loterie jich na hráče připadalo necelých 31 měsíčně, nyní je to už více než 40. Ministerstvo ale tvrdí, že to není tím, že by zůstávali věrní především "profesionální" hráči. "Důvodem nárůstu je skutečnost, že zpočátku si soutěžící hru zkoušeli s několika málo účtenkami, zatímco dnes již registrují většinu svých účtenek či všechny, které v průběhu měsíce za své nákupy dostanou," uzavírá Michal Žurovec.