Kolem nového evropského nařízení o ochraně osobních dat se v Česku strhla hysterie a panika. Mluví se o astronomických pokutách. Největší firmy odhadují náklady na přípravu na stovky milionů korun, živnostníci je počítají v tisících až desetitisících. Co ale pro jedny znamená výdaje, druhým přináší zisky. Těmi, komu nová pravidla přinesla zajímavý byznys, byly v tomto případě advokátní kanceláře, poradenské společnosti, ale i programátoři a poskytovatelé datových úložišť.

Nabídek na služby, které více či méně souvisí s novými pravidly ochrany osobních údajů, jsou tisíce. "V největším boomu během letošního ledna a února chodily nabídky na zajištění této problematiky klidně i třikrát denně, posléze tak dvakrát týdně," líčí smršť, která se snesla na starosty, výkonný ředitel Kanceláře Svazu měst a obcí ČR Pavel Drahovzal. Podobné smršti čelili soukromníci ze všech odvětví.

Pro mnohé poradce se nová pravidla stala důležitým zdrojem příjmů. "Zaznamenali jsme 30procentní nárůst zcela nových klientů od začátku roku a samozřejmě že značný díl jsou právě klienti zajímající se o školení GDPR. Tržby za semináře s touto problematikou se na celkových tržbách naší společnosti podílely jednou šestinou," popisuje ředitelka vzdělávací společnosti 1. VOX Zdenka Vostrovská. Zájem o kurzy o nových pravidlech je podle ní enormní. Od ledna se jich jen u 1. VOX zúčastnilo na 900 lidí.