Nikdy v dějinách se špičkoví kuchaři netěšili takové pozornosti jako v posledních desetiletích. Jména jako Ramsay, Ducasse nebo Bourdain mají globální dosah, najíst se u nich je v některých společenských kruzích zásadní otázkou prestiže, na které se nešetří penězi. Jenže překlopit špičkovou gastronomii v ziskové podnikání se ukazuje jako stále větší problém. Za spoustou pochvalných recenzí a nablýskaných kuchyní jsou zpravidla obrovské dluhy. Šéfkuchaři se milionáři nestávají díky svým špičkovým restauracím. Pokud už se mezi bohaté dostanou, jde to spíše na vrub zúročení jejich marketingového významu, respektive jejich mediální proslulosti.

V hlubokých problémech je tak Conrad Gallagher, nejmladší chef historie se dvěma hvězdičkami, jehož Cafe Chic v Kapském Městě skončilo kvůli dluhům. Na konci loňského roku zase zbankrotovala jedna z nejznámějších newyorských restaurací Le Cirque, která tamní smetánku krmila déle než čtyřicet let. Dvouhvězdičkovou Sergi Arola Gastro v Madridu zase zavřely úřady kvůli daňovému nedoplatku ve výši téměř 200 tisíc eur. Nejnovější obětí nenasytných věřitelů se stal jeden ze zakladatelů kultu televizních kuchařů, Jamie Oliver, jehož Jamie's Italian má dluhy ve výši sto milionů dolarů. Věčně usměvavý "kuchtík" nyní zavírá polovinu svých britských restaurací a propouští 450 lidí. Podobně je na tom i další televizní hvězda − známý nervák Gordon Ramsay, jakýsi předobraz českého Zdeňka Pohlreicha. Světové televizní hvězdy připouštějí, že čím více se jim daří za kuchyňským stolem a před kamerami, o to horší jsou hospodáři a manažeři.

Jedna michelinská hvězda zvýší tržby o pětinu, dvě o 40 procent. Tři hvězdy pak zajistí zdvojnásobení obratu.

Ostatně, ve ztrátě je i samotná bible gurmánů, francouzský průvodce nejlepšími světovými kuchyněmi − Michelin. Přitom právě jeho hvězdičky jsou oním symbolem, který dokáže byznys každé z oceněných restaurací nakopnout, či zničit. Restaurace si ve většině případů členství v elitním michelinském klubu spíše pochvalují. "Jedna hvězda zvýší tržby o pětinu, dvě o 40 procent. Tři hvězdy pak zajistí zdvojnásobení obratu," konstatoval pro oborový web Food & Wine jeden z nejpilnějších sběračů hvězdiček Joël Robuchon.