V jedné z nových provozoven sítě rychlého mexického občerstvení Burrito Loco na pražském Újezdě je brzy dopoledne prázdno. U jednoho ze stolů sedí jen majitel řetězce, "pražský" Američan Glenn Spicker, a snídá burrito, směs hovězího masa, zeleniny a salsy zabalenou v kukuřičné placce. "Máme to dobré, je to ideál­ní snídaně. Kafe ale nemáme, cílíme spíš na obědy, večeře a pak na noční hosty," říká Spicker.

Dvaapadesátiletý drobný muž původem ze státu Connecticut už větší část svého života prožil v Praze. Do restauračního byznysu se pustil už v první polovině 90. let, když si nedaleko náměstí Republiky otevřel restauraci Red, Hot and Blues se specialitami z amerického Jihu. Pak následoval jazzový klub U Malého Glenna na Malé Straně a vzápětí první z několika restaurací Bohemia Bagel, které nabízely americkou specialitu − kulaté chlebové pečivo s dírou uprostřed. Tyto podniky cílily především na tehdy početnou pražskou americkou komunitu. Prorazit bublinu cizinců žijících v Praze se mu ale podařilo až s mexickým fastfoodem Burrito Loco, který založil před pěti lety.

Divoká devadesátá

Glenn Spicker se do Prahy dostal přes Německo. V Heidelbergu studoval koncem 80. let mezinárodní vztahy. Cestoval po Evropě a podíval se i do Sovětského svazu. Pak padla Berlínská zeď a Spicker v rádiu slyšel, že do Československa už nepotřebuje vízum. "Tak jsem sedl na vlak a přijel. Hned mi bylo jasné, že tady chci žít. Byl to pro mě Divoký východ, zajímaví lidé, úplně jiní v než Německu. Tak jsem dostudoval, sbalil se a přesídlil jsem do Prahy," popisuje.

V hlavním městě v 90. letech žilo několik desítek tisíc Američanů, kteří chtěli zažít přerod komunistické země ve svobodnou společnost. A všem chybělo jídlo, které znali z domova. "V Americe tehdy začínaly být populární franšízy, což mě přivedlo na nápad to zkusit tady. Hlavně jsem ale zjistil, že když mluvím s Američany v Praze, všichni říkají, že jim tady chybí bagely," vysvětluje Spicker vznik sítě kaváren Bohemia Bagel. Celkem jich vzniklo pět, ale růst se záhy zastavil. Dnes fungují jen dvě. "Myslel jsem si, že porosteme, ale to se nestalo. Moc jsem se tehdy nesoustředil na práci, chodil jsem pořád na večírky. Pak jsem ještě otevřel jazzový klub. Byla to úžasná doba a ničeho nelituji, ale provedení nebylo nejlepší," ohlíží se Spicker.

Jedním z důvodů byla i skutečnost, že do Bohemia Bagel nikdy nezačali chodit místní, kteří je považovali za podnik pro cizince. "Myslel jsem si, že když použiju úspěšný koncept z Ameriky a bude to dobré, začne zajímat i Čechy. Ti si ale říkali, že je pro cizince. V Anglii by si řekli, tamhle si Američan otevřel podnik, pojďme to zkusit. Tady to ale nefungovalo," říká Spicker.

Bláznivé burrito

Úspěchu se Glenn Spicker dočkal až v novém tisíciletí. V roce 2012 otevřel první provozovnu rychlého mexického občerstvení, inspirovanou americkým řetězcem Chipotle.

Měli jsme internetovou kavárnu. Když bylo jasné, že končí, otevřeli jsme mexický fastfood a byl to okamžitý úspěch.

"V Bohemia Bagel v Masné jsme měli internetovou kavárnu, která docela vydělávala. Pak ale bylo kvůli chytrým telefonům jasné, že to dál nepůjde, a můj obchodní partner a kuchař Scott Kelly přišel s nápadem na mexické jídlo. Mně se to líbilo, tak jsme tam otevřeli zkušební provoz a mělo to okamžitý úspěch," říká Spicker.

Během následujících pěti let vzniklo celkem devět dalších poboček včetně první mimopražské v Plzni. Tři z nich fungují jako franšízy. Rychlý růst ukázal, že se Spicker trefil do vlny zájmu o mezinárodní kuchyni. Základem nabídky jsou burrita, tacos a další mexické speciality, které se připravují na místě z tuzemských surovin. Kukuřičné placky si ale nechávají péct u specialistů. Na rozdíl od konkurence mají fastfoody Burrito Loco otevřeno nonstop, takže se v nich pracuje na tři směny. "Není to v Česku příliš obvyklé, ale pro nás je to dobrý marketing. Některé pobočky kvůli tomu tolik nevydělávají, ale celkově to určitě stojí za to," tvrdí Spicker. Celkově Burrito Loco utrží zhruba 135 milionů korun ročně.

Investor na druhý pokus

Úspěchu mexických Burrito Loco si všimli i investoři. Jako první projevil zájem fond Aakon Capital Leoše Novotného, majitele Leo Expressu. Napoprvé se ale obchod neuskutečnil. "Vycouval jsem z toho, protože mě zároveň oslovil Petr Cichoň ze společnosti Crocodille, která provozuje Bageterie Boulevard. Leoše mám rád, ale je to spíš finanční partner, zatímco Petr mi připadl jako ideální strategický partner, který rozumí restauračnímu byznysu a mohl by nám hodně pomoci," vysvětluje Spicker. Partnerství s Cichoněm však podle něj nefungovalo, i když dodnes nechápe proč. "Hodně lidí Petrovi nerozumí, a já patřím bohužel mezi ně. Je to úspěšný člověk, skvělý podnikatel, ale ve skutečnosti neumí fungovat jako partner. Rozešli jsme se ale jako přátelé," říká Američan, který se nakonec vrátil k nabídce Leoše Novotného a v létě se domluvili na prodeji čtvrtinového podílu v Burrito Loco za několik desítek milionů korun. Firma začala připravovat další expanzi a v současnosti hledá vhodná místa v Brně, Bratislavě a rozhlíží se i v Polsku. "V zahraničí ale hledáme spíš partnery, kteří by si pořídili master franšízu. Ideálně někoho, kdo provozuje třeba pizzerie a má potřebný kapitál," říká Spicker.

jarvis_59de078e498e2987e19926d0.jpeg
Foto: Jan Richter

Celou firmu zatím prodat nechce, to se ale může změnit. "Leoš nás nakonec určitě bude chtít koupit. Kdyby to byl někdo jiný, museli bychom znova udělat due dilligence a všechno jim ukázat. Ale teď, když máme 25procentního partnera, který firmu zná, tak je cesta otevřená," říká.