On-line maloobchodní gigant Amazon vstupuje na off-linový trh. V červnu koupil Whole Foods a podle analytiků se jedná o předzvěst velkých věcí. Suma 13,7 miliardy investovaná do hipsterského řetězce s kvalitními potravinami je rekordní akvizicí Jeffa Bezose. Na první pohled je ale transakce velmi malá, podle výzkumu společnosti GlobalData Amazon ke svému 0,2procentnímu podílu na retailovém trhu s potravinami přidává pouhých 1,2 procenta podílu Whole Foods.

Amazon Fresh, doručující potraviny, během deseti let expandoval do 31 měst, což je při obecném růstovém tempu Amazonu velmi špatný výsledek. Se 450 pobočkami Whole Foods a jeho technologiemi může přeřadit na úplně jinou rychlost. Menším retailovým řetězcům už analytici formulují parte, eventuálně hledají ženicha. Wal-Mart se pomalu a potichu připravuje na bitvu o pozici největšího kamenného obchodníka Ameriky.

Na své straně sice má historii a spoustu Američanů zvyklých pod termínem "denní nákup" chápat cestu do Wal-Martu, ale Amazon v této pomalu se blížící válce drží podle všeho silnější karty. Především v podobě větší flexibility firmy a dravějšího týmu, který je oproti ostatním "nudným" obchodníkům mnohem atraktivnější pro nejrůznější talenty. Tento intelektuální potenciál Amazon už přetavil v perfektně fungující marketing a dokonalou aplikaci pro vytěžování velkých dat. Někteří odvážnější experti už na základě nejžhavějších novinek predikují, že Amazon na platformě Whole Foods vybuduje lokální distribuční centra, ze kterých bude obsluhovat své zákazníky objednávající si skrz domácího virtuálního asistenta flotilou firemních dronů.

Jako jeden ekosystém

Trh se obecně shoduje, že Bezosově Amazonu nejde až tolik o obchody Whole Foods (a podle všeho si dlouhodobě ponechá jen ty na nejlepších místech), ale především kupuje distribuční síť firmy a příležitost se učit v off-line sektoru.

Amazon se chce výhledově zbavit logistických prostředníků a hodlá kontrolovat celý proces od nákupu až po doručení.

Firma ostatně už s prodejem v "kamenných" prodejnách nějaký čas experimentuje. V domovském Seattlu má malý obchod Amazon Go, který poslal do světa virální video, kde si zákazník pouze nabral zboží a přítomné technologie hodnotu jeho nákupu automaticky spočítaly a stáhly z jeho účtu, aniž by fyzicky procházel pokladnou.