Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Vypadá to jako mnohem racionálnější řešení než veřejná poprava německé automobilky prostřednictvím astronomických pokut. Volkswagen si navíc nemůže moc vyskakovat. Nikdo ho nenutil v Americe prodávat dieselová auta, nikdo ho nenutil obcházet tamní přísné emisní předpisy a nikdo ho nenutil strkat celé měsíce před skandálem hlavu do písku.

Je tedy možné, že výroba elektromobilů v USA bude součástí řešení, na němž se Volkswagen s tamními úřady dohodne, aby kvůli svému emisnímu zločinu nemusel odkráčet na pomyslné elektrické křeslo. Na druhé straně to však vypadá jako snaha, aby prezident Barack Obama na poslední chvíli alespoň částečně splnil své předvolební sliby, podle nichž se již v této době měl po amerických silnicích prohánět přinejmenším milion ekologických elektromobilů.

Realita je podstatně skromnější a masové využití elektromobilů zůstává, přes veškerou politickou podporu, jen hudbou budoucnosti. Ani jejich ekologický přínos přitom není bůhvíjaký, protože produkce baterií i samotné elektrické energie zatěžuje životní prostředí. A hlavně není dost zákazníků, kteří by elektrická auta za současné ceny a za současných podmínek chtěli. Což je problém, se kterým by si na úrovni finální spotřeby nedokázala poradit ani centrálně plánovaná ekonomika.

Zkušenosti ukazují, že není nic platné, když vyrábíte největší množství krásných červených trenýrek na světě, pokud nevděční zákazníci zrovna požadují bílé slipy. Obdobně ani fantastická nabídka elektromobilů nic nezmění na tom, že ropa je zrovna mimořádně levná a většině obyvatel se proto nevyplatí investovat velké částky do elektrických aut.

Soukromí zákazníci navíc budou určitě váhat i v době, až benzin zase podraží, protože čisté elektromobily mají kromě některých nesporných výhod také dlouhou řadu provozních nevýhod. Problémy se projevují zejména na dlouhých cestách, za deště či mrazu.

Globální oteplení je vážná věc a nelze je brát na lehkou váhu. Také ovšem není moudré zaměřovat se neúměrně na auta a téměř ignorovat jak ostatní zdroje skleníkových plynů, tak zkázonosnou likvidaci zelených ploch, které oxid uhličitý zase z ovzduší odebírají. Rovněž by nebylo správné zlehčovat oxidy dusíku, o které v současných kauzách jde, protože ty mohou bezprostředně ohrožovat zdraví.

Jen není možné chtít splnit všechny vzájemně si odporující požadavky najednou; předpisy musí respektovat fyzikální zákony a současný stav technického poznání. Není přitom všechna vina jen na politicích. Automobilky doplácejí i na vlastní pošetilou snahu být ustavičně trendy a sexy. Naven ek hlásat názory, které se zrovna nosí, a přitom podvádět.