Technické parametry

Ford S-Max 2.0 TDCI AWD

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1997 ccm
Výkon: 132 kW (180 k)
Toč. moment: 400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
Max. rychlost: 206 km/h
Komb. spotřeba: 5,8 l / 100 km
Rozměry: 4796 x 1916 x 1655 mm
Cena: 1 009 990 Kč

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Automobilka s modrým oválem ve znaku svůj model S-Max poprvé poslala na silnice před 10 lety. Měla to být sportovněji střižená alternativa k velkoprostorovým vozům, které spíše připomínají velké dodávky. Řeč je třeba o Volkswagenu Sharan nebo Fordu Galaxy, ke kterému S-Max hrál přitažlivějšího dvojníka. Ve druhé generaci se design obou vozů víc propojil a inspiroval se i novým sedanem Mondeo. Spolu s tím přišel také pohon všech kol. Auto je s ním sice dražší, ale na silnici mu prospívá.

Z hlediska vzhledu sází S-Max opět na zajímavý styl. Široká maska chladiče bohatě zdobená chromem a nápadné světlomety hrají své. Na druhou stranu se teď možná až příliš podobá většímu Galaxy, a ztrácí tak svůj charakter. Ten vyjde najevo až při pohledu z boku. Auto je nižší. I druhá řada dveří se otevírá standardně, zatímco většina velkých MPV má posuvné dveře. Je to proto, aby se tátové od rodin nebáli s takovým autem každý den jezdit do práce.

Na palubě jim bude určitě dobře. Už jen proto, že kompletní palubní deska a hodně dalších prvků v interiéru pochází z nového Fordu Mondeo. S-Max proto zejména ve vyšších výbavách působí jako takový větší manažerský vůz. Volant, digitální budíky i uspořádání tlačítek jsou stejné jako v Mondeu. Někdy je to ale trochu na škodu. Systém SYNC, se kterým Ford používá dotykovou obrazovku, je sice rychlý, ale má své neduhy. Třeba takový, že se displej okamžitě upatlá od otisků prstů. Některé volby jsou zase příliš malé a špatně se do nich za jízdy strefuje.

Rodinnější zaměření prozrazuje S-Max až některými prvky, které u Mondea nenajdeme. Díky vyšší stavbě karoserie si může dovolit extrémně hlubokou schránku pod loketní opěrkou. Samozřejmostí je celá řada odkládacích prostor. Ze stropu se pak vyklápí praktické "komunikační" zrcátko, v němž má řidič přehled nad všemi členy posádky. Auto lze mít jako pětimístné, nebo za příplatek se sedmi místy. Vzadu ale počítejte s prostorem jen pro nejmenší členy rodiny. Druhá řada má k dispozici stolky, sklápěcí opěradla a tři samostatná místa. Prostoru je tedy na palubě dost a nikdo by si stěžovat neměl.

Novinkou druhé generace je možnost pořídit si auto také s pohonem všech kol, který je řešen mezinápravovou spojkou. K dostání je přitom pouze s dvoulitrovým turbodieselem, v testovaném voze byla jeho silnější verze s výkonem 180 koní. Ta je i díky instalaci automatické dvouspojkové převodovky vůbec nejdražší možností pro S-Max. Stojí přes milion. Takový výkon spolu s točivým momentem 400 Nm se zdá být velmi slibným, jenže S-Max v tomto provedení váží 1849 kilogramů, což není právě málo.

Stačí ještě představa vozu plně naloženého rodinou a bagáží a hned je jasné, že se bude čtyřválec muset opravdu hodně snažit. Motor by mohl být lépe odhlučněný, a tak se ve vysokých otáčkách občas poměrně ozve. Automat je dobře odladěný, jen jeho ovládání není úplně přesné. Jednotlivé polohy od sebe nejsou výrazně oddělené, takže se občas řidič místo zpátečky strefí třeba do neutrálu.

Celkově auto přichází spíš s průměrnou dynamikou, která slábne ve vyšších rychlostech. I tak ale umí pospíchat. Na dálnici vůz hluk netrápí, kabina je totiž odhlučněná dobře. Spotřeba logicky patří k vyšším, ale nejde o nic strašidelného. Průměr 8,3 litru, který Ekonom naměřil, je snesitelný. Při delším používání bude ještě určitě nižší.

Otázkou zůstává, zda se vyplatí připlácet za pohon všech kol. Zejména když stojí nemalých 50 tisíc korun navíc. Odpověď je prostá - nikoliv. Čtyřkolka se totiž hodí ve chvílích, kdy chce řidič jet ostře. To mu pak pomáhá v zatáčkách, kde zmírňuje neblahý dopad hmotnosti a vyšší stavby vozu na jízdní vlastnosti. Pomáhá redukovat nedotáčivost.

Nový S-Max je ovšem naladěn více na komfortní svezení, a tak se dá očekávat, že většina řidičů choutky na sportovní jízdu ztratí. Těm pak čtyřkolka přinese maximálně jistotu, že při cestě na hory nezapadnou na zasněženém parkovišti. Lepší je proto nepřiplácet a schovat si peníze třeba na palivo. I S-Max s předním pohonem je totiž parádním vozem na rodinné cestování.