Samotný vůz dokládá, že Škodě se v rámci skupiny Volkswagen daří, vývoj v Mladé Boleslavi dokáže využít koncernové prvky a navrhnout solidní auto, které v Kvasinách kvalitně smontují. Před 23 lety by asi málokdo čekal, že takový automobil bude mít okřídlený šíp na kapotě, byť při těchto srovnáních není dobré zapomínat, že třeba Favorit z roku 1989 byl kvalitativně také mnohem výš, než škodovka „stovka“ z roku 1969.

 

Stále mě ale zaráží, že v Rakousku jsou trávníky jaksi zelenější, chodníky lépe zametené, květiny barevnější a obce upravenější. Bezprostřední okolí rakouského hlavního města se za těch 23 let nijak dramaticky nezměnilo, zatímco kdysi malebné okolí Prahy v posledních letech zhyzdily obrovské betonové krabice a úrodná půda se proměnila v rozsáhlé zabetonované plochy.

 

Projížděli jsme také malými vesnicemi v zemědělských oblastech. Zatímco v českých vesnicích bývá spousta prázdných či chátrajících domů (a na vedlejších polích vyrůstá „podnikatelské baroko“), v Rakousku je to na první pohled jinak. Upravené domky přitom mají i ti, kteří očividně nepatří mezi bohaté. A zajímavý detail: zateplování polystyrenem tam tolik „nefrčí“. A tak si občas kladu otázku, zda je lepení polystyrenu na zdivo skutečně tou nejlepší cestou, jak pečovat o budovy, a zda je opravdu znakem vyspělosti, když stále stavíme nové domy a necháváme chátrat staré.

 

Krajinu si ovšem na některých místech dokázali notně poničit i u našich jižních sousedů, a to obrovským množstvím větrných elektráren.

 

Související