Dodací lhůty nových aut jsou od vypuknutí pandemie nebývalé. Na některé modely se čeká mnoho měsíců, někdy i přes rok, a také financování se vzhledem k vysokým úrokovým sazbám zkomplikovalo. Z historického pohledu se však nejedná o nic mimořádného. V 60. letech minulého století musel zájemce vydržet v pořadníku i šest let, přičemž po celou tu dobu musel mít ve spořitelně složenou zálohu ve výši nejméně 20 tisíc korun.

Při pohledu na dnešní nabídku lze lamentovat, kolik modelů a kategorií z nabídky zmizelo. Například levné minivozy, jako byla Škoda Citigo, či praktické malé kombíky, typicky Škoda Fabia Combi. V 80. letech ovšem motoristé prožívali něco podobného, oproti předchozí dekádě byla nabídka značek i typů mnohem méně pestrá.

Od poukazu k pořadníku

Zatímco v současné době prodává nové automobily nepřeberné množství firem, od roku 1949 do roku 1990 zajišťovala tuto činnost síť prodejen tehdejší Mototechny – prvních dvacet let měla naprostý monopol, který pak narušily jen podnikové prodejny mladoboleslavské automobilky.

Vozidel byl dlouho na trhu ne­dostatek. V 50. letech měla distribuce podobu přídělového systému, takzvaných poukazů, a většina obyvatel mohla o automo­bilu jen snít.

Od roku 1962 existoval jednotný pořadník, do kterého už mohl vstoupit každý, kdo předal Mototechně objednávku a zároveň složil zálohu. Předpokládalo se, že pořadníky nebudou mít dlouhého trvání, jenže publicita spojená s novým modelem Škoda 1000 MB přilákala do té doby nevídané množství zájemců.

O zrušení pořadníkového systému se proto mohlo začít uvažovat teprve na začátku 70. let. Tehdy se nabídka s poptávkou rychle vyrovnávaly. Přispěla k tomu nejen rostoucí výroba vozů Škoda, ale také zvyšující se import z ostatních zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP). Především ze Sovětského svazu, kde se v roce 1970 rozjela masová produkce automobilů VAZ 2101 alias Žiguli, později Lada 1200.

V první polovině 70. let už byl aut na trhu dostatek. Prodejcům se hromadila ve skladech, stát dokonce začal poskytovat půjčky na jejich nákup.

Dovoz „žigulíků“ do Československa započal v roce 1971 a dynamicky rostl. K tomu se poměrně ve velkém dovážely vozy Trabant, Moskvič, Polski Fiat, Wartburg a Dacia. Na československém trhu tak došlo ke změně, která v jiných státech RVHP neměla obdoby.

Propagace a výhodné půjčky

V roce 1972 dodal mladoboleslavský podnik do Mototechny zhruba 46 tisíc vozů řady Škoda 100/110 (a dalších 11 tisíc umístil do vlastních značkových prodejen). Čekací lhůty už byly minimální. Koncem prosince evidovala Mototechna v zásobách přes 18 tisíc neprodaných automobilů Škoda a k tomu několik tisíc vozů z dovozu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.