V šesti letech chtěl být ředitelem hotelu. Po více než dvaceti letech se mu to podařilo a dnes vlastní bývalý kuchař, číšník a recepční Jaroslav Svoboda síť téměř tří desítek hotelů a restaurací. A v turbulentní situaci trvající už třetím rokem vede jednání o nákupu několika dalších hotelů v Praze, Brně, Vídni nebo Budapešti a poohlíží se také v dalších zemích centrální Evropy nebo v Portugalsku, kde už vlastní podíly ve třech hotelech.

Rodilý Pražan chce využít toho, že řada provozovatelů se nachází ve svízelné situaci. Nejprve se za dva roky pandemie koronaviru propadly počty hostů na polovinu. Loni se začali vracet a tržby hotelů byly podle jejich asociace srovnatelné s obdobím před nástupem covidu‑19. Jenže se asi o čtvrtinu zvýšily náklady, hlavně kvůli drahým energiím.

„Krize je opravdu příležitost, to není žádná fráze. Během tohoto roku přidáme čtyři nebo pět hotelů včetně zahraničních, ale může jich být i víc,“ říká teď Svoboda. „Nejradši kupujeme za přijatelné ceny už hotové hotely, které jsou zanedbané a můžeme je podstatně vylepšit.“

Před pandemií se tržby jeho Czech Inn Hotels přehouply přes miliardu korun, pak se propadly v desítkách procent. Obsazenost se začala opět výrazněji zvedat kolem poloviny minulého roku, kdy ve většině evropských zemí přestala platit omezení pro cestování. Od léta se vyšplhala až na 95 procent a loni skupina dosáhla nejvyšších tržeb ve své historii, přibližně 1,3 miliardy korun, o pětinu více než před covidem v roce 2019. Svoboda předpokládá, že nejvyšší bude i zisk, přesné údaje ale ještě nemá k dispozici.

Vysoká čísla přičítá zejména tomu, že se zhruba před deseti lety začal víc orientovat na firemní klientelu a hlavně v posledních letech jí přizpůsobuje svou ubytovací síť. „Byznys hotely byly během covidu a jsou i teď podstatě úspěšnější než hotely, které se zaměřují na běžné turisty, a táhnou tak naši hotelovou skupinu. Lidé, kteří potřebovali něco obchodně vyřídit, byli odvážnější a cestovali i v obdobích, kdy nebylo úplně jasné, jaké jsou překážky. A obchodní segment hostů se mnohem dřív zotavil. Do budoucna se proto budeme zabývat byznys hotely ještě víc,“ říká Svoboda.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.