Jedna z největších společností světa – konglomerát Amazon už dávno není jen obrovský obchodní dům pro západní svět. Nyní přibírá další obor, pustí se do vysávání prachu. Před několika dny oznámil koupi výrobce robotických vysavačů iRobot Corp. Díky této transakci získá více údajů o svých klientech, jež může využít pro lepší zacílení reklamy.

Ostatně nálepkou největšího světového online řetězce se nechlubí jen tak. Jen loni zvýšila společnost čistý zisk o 56 procent na 33,4 miliardy dolarů. Její celoroční tržby stouply  zhruba o 22 procent téměř na 470 miliard dolarů. I když se lidé po pandemii vrátili zpátky do kamenných obchodů, přesto zájem o nákupy na internetu přetrval a i přes všudypřítomnou inflaci, nebo možná i díky ní, teď ve druhém čtvrtletí Amazon zvýšil tržby meziročně o sedm procent na 121,2 miliardy dolarů.

V domácnostech se přitom Amazon usídlil i jinak než jen tím, že by byl prodejcem zboží. Dva Američané ze tří, kteří využívají k ovládání chytré domácnosti nějaký centrální systém, mají řešení od Amazonu: buďto Alexu, nebo Echo. Software od Googlu má asi čtvrtina tamních domácností, HomePod od Applu pak pět procent domácností.

Pomocníci a slídilové

Za společnost iRobot Corp, jež vyrábí vysavače značky Roomba, Amazon zaplatí 1,7 miliardy amerických dolarů, tedy přes 40 miliard korun. Jak upozornila agentura Bloomberg, společnost vydělá nejen na prodeji těchto robotů. Skutečná hodnota malých „uklízečů“ tkví v jejich schopnosti mapovat samotnou domácnost. Jinými slovy to, co tím Amazon získává především, jsou další klientská data, respektive možnost zjistit ještě více konkrétních informací o lidech, kteří u společnosti nakupují či používají její produkty.

V současnosti nejsou totiž chytré domácnosti tak chytré, jak by se mohlo zdát. Chytré zařízení dnes v představě většiny lidí znamená to, že je mohou ovládat pomocí zařízení jako Alexa či HomePod. Mohou rozsvěcet světla, zapínat oblíbenou hudbu či na dálku zjistí, že dítě nedovřelo ledničku.

Roboti a jejich data, kdy vysavače mají poměrně přesnou představu o prostoru, kde se pohybují či co se kde nachází, mohou propojení uživatele a domácnosti výrazně zlepšit. „Čím více přitom budou zařízení vědět o místě, kde se nacházejí, tím lépe s vámi mohou interagovat,“ uvádí Alex Webb, technologický dopisovatel agentury Bloomberg.

Čím více zařízení ví o místě, kde se nachází, tím lépe může interagovat se svým majitelem.

Máte velký byt, můžete toho víc koupit

Nákup tak jen potvrzuje, že Amazon se chce stát nedílnou součástí domácností svých zákazníků. Například v roce 2018 koupil zhruba za jednu miliardu dolarů výrobce videozvonků Ring a o rok později pak oznámil akvizici start‑upu Eero, který vyvíjí stejnojmenné routery. Ty mají zajistit wi‑fi síť pro spolehlivé fungování chytré domácnosti.

S velkými ovacemi Amazon rovněž loni představil svého robotického majordoma s názvem Astro. Ten s pomocí kamery a počítačového vidění monitoruje celou domácnost. Dokáže svým majitelům například na dálku poslat zprávu, že mají doma otevřené okno, že se svítí v koupelně či jim běží trouba. Mimo to ho lze využít například i k videohovorům. I Astro tak měl být schopný mapovat samotnou domácnost. Problém však je, že dodnes ho Amazon nabízí jen v omezeném množství, takže potřebná data nemá. Tento úkol tak nejspíš padne na pomocníky od společnosti iRobot. Tato zařízení jsou dnes už takovou technologií s názvem SmartMaps vybavena. Ta umožňuje přesně zaznamenávat prostor, ve kterém se robotický vysavač pohybuje, právě pro co největší efektivitu úklidu. Samozřejmě že lze tuto možnost vypnout. Po oznámení výše zmíněné transakce se Amazon v oficiálním prohlášení zapřisáhl, že ochrana klientských dat je pro společnost „nesmírně důležitá“. Nicméně na přímý dotaz časopisu Wired, jak bude získané údaje využívat, odmítla mluvčí společnosti odpovědět.

Ochránce soukromí nejvíce děsí, kolik informací takový vysavač během své práce dokáže získat. Například velikost uklizené plochy poměrně jasné říká, jak velká je domácnost a velikost bydlení je pak dobrým vodítkem při odhadování bohatství dotyčné domácnosti. Hračky na zemi, kterým se vysavač musí při úklidu vyhýbat, zase naznačují, že daný uživatel má děti a je tak možné mu nabízet s nimi spojené zboží. Podobně pak pokud zase v domácnosti robot nenaráží na moc nábytku, jde o domácnost, které je zase vhodné se pokusit nějaký ten kus prodat. Jinými slovy jde pro společnost Amazon, která už dnes pracuje s velmi přesnými daty o svých zákaznících, o dobré informace. Čím více přesných údajů, tím přesnější a účinnější marketing.

Z pohledu Amazonu jde přitom o obchod za hubičku, i když se 1,7 miliardy může zdát jako velmi vysoká částka, tak koncem letošního června seděl největší online prodejce na hotovostním balíku ve výši 61 mi­liard dolarů.

Za vším hledej Amazon

Takzvaná amazonizace, tedy systematické rozšiřování vlivu společnosti do oblastí, s nimiž ještě nedávno neměla nic společného, je neúprosná. Například v roce 2017 Amazon za zhruba 13,7 miliardy dolarů převzal řetězec obchodů s potravinami Whole Foods Market. To znamenalo faktické vyhlášení války tradičním maloobchodním řetězcům, jako jsou americké firmy Walmart či Kroger.

Minulý měsíc zase oznámil, že za necelé čtyři miliardy dolarů převezme poskytovatele zdravotní péče One Medical, což Amazonu poskytne cenná zdravotní data uživatelů této služby, které pak logicky může využít zase pro své marketéry.

Tvrdit, že jen Amazon se pokouší hledat synergie podobné té, jako je koupě iRobot, by nicméně bylo ke společnosti nefér. Například nejcennější společnost světa – Apple – letos v červnu představila nový nástroj pro operační systém iOS 16 nazvaný RoomPlan. Ten kombinuje lidar, tedy soustavu senzorů, které telefonu umožňují měřit vzdálenost objektů, společně s fotoaparátem a zajišťuje tak vyšší přesnost mapování místností. iPhony a iPady osazené lidarem se tak díky tomu stanou nástrojem pro přesné mapování místností.

Související