Fotografování prošlo za poslední čtvrtstoletí radikálními změnami – analogové fotoaparáty ustoupily digitálním přístrojům a ty vzápětí téměř vytlačily mobily. Na takové výkyvy řada tradičních obchodů nedokázala reagovat a skončila. Krach kvůli covidu loni málem potkal i pražské centrum FotoŠkoda. Rodinná firma s téměř půlmiliardovým obratem pandemii nakonec ustála a plánuje návrat ke kořenům oboru. Paradoxně za to mohou především mladí nadšenci, kteří v poslední době objevují kouzlo klasického focení na film a práce ve fotokomoře.

Foťáky ze Západu

Otec Milana Škody vedl v Praze za minulého režimu prodejnu drogerie, která zahrnovala i fotografickou sekci. Když bylo synovi kolem dvanácti let, pořídil mu první foťák. Nový koníček mladého Škodu chytl, a tak šel po základní škole studovat fotografii. Po maturitě v 70. letech rovnou nastoupil jako vedoucí do prodejny Foto kino na Václavském náměstí a této lokalitě i tomuto oboru zůstal věrný až do současnosti.

Po sametové revoluci se Milan Škoda rozhodl rozjet vlastní obchod s fotoaparáty a příslušenstvím. V rámci malé privatizace se mu podařilo odkoupit zásoby prodejny, kterou vedl, samotné prostory mu ale v aukci unikly. V roce 1992 si proto pronajal sklad v nedalekém paláci Lucerna, kam zásoby přesunul a naplno spustil vlastní podnik.

Ten zprvu fungoval jen jako bazar. V Česku totiž byly dostupné především fotoaparáty zemí východoevropského bloku a krátce po revoluci ještě nebyla koruna volně směnitelná za zahraniční měny, což začínající firmě značně komplikovalo dovoz zboží ze Západu. Hlad po moderních fotoaparátech byl ale v Česku v té době obrovský. Škoda tak vykupoval použité přístroje, které si lidé vozili ze služebních cest do západoevropských zemí, a ty prodával.

Dorůstá mladá generace, která sledovala své rodiče a prarodiče, jak fotí na film a vyvolávají jej, a chce si to sama vyzkoušet.

Jeho prodejna ze začátku 90. let neměla v Praze příliš konkurence, navíc sídlila v centru města a Škoda měl s prodejem fotoaparátů dlouhé zkušenosti. Díky tomu se jeho byznys rychle rozšiřoval. Podnikatel tak získal peníze na to, aby vyrazil na Západ a začal z norimberského velkoobchodu vozit do té doby v Česku jen výjimečně dostupné nové přístroje renomovaných značek.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.