Pohon všech kol má v osobních automobilech specifické místo. Lví podíl na jeho rozšíření má vojenská technika − za druhé světové války Jeep Willys, v 70. letech méně známý Volkswagen Iltis. Do civilního sektoru pronikal jen pozvolna a cíleně. Například Subaru postavilo první čtyřkolku pro japonskou energetiku, aby její technici mohli opravovat vedení vysokého napětí v zasněžených horách.
Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir 4x4
Motor: dvouválec 0,9 l
Výkon: 63 kW / 85 k
Toč. moment: 145 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 12,8 s
Max. rychlost: 163 km/h
Komb. spotřeba: 5,7 / 100 km
Cena: od 331 900 Kč
Zprvu šlo o primitivní, ručně ovladatelné systémy bez středového diferenciálu, které musela posádka na suchém asfaltu zase odpojit, aby je pnutí mezi hřídelemi nezničilo. V osmdesátých letech tuto výbavu nabízela řada běžných osobních modelů, ale prodávaly se jen v horských oblastech, hlavně ve Švýcarsku a na severu Itálie. Teprve později udělal marketing Audi z pohonu všech kol atribut silných a sportovních vozů, což je omyl, ne-li přímo protimluv. Ale o tom jindy.
Davídek mezi snoby a Goliáši
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111