Je to jako návrat do socialismu. Výrobní linky továrny na motocykly už zase chrlí desítky tisíc kusů legendární značky Jawa ročně. Neděje se tak ovšem v českém Týnci nad Sázavou, kde se tyto motorky vyrábí již od dob první republiky, ale v indickém městě Púne. Společnost Classic Legends zde za minulý rok vyrobila padesát tisíc motorek s logem Jawa na nádrži. "Fabrika jich nyní produkuje pět tisíc měsíčně, na jaře ji zbrzdil nástup koronavirové pandemie," uvádí Jiří Kraft, obchodní manažer české firmy Jawa Moto.

Firma Classic Legends si od týnecké společnosti pronajala licenci, která zahrnuje využití značky a hlavních designových prvků. Samotnou konstrukci motocyklu si indická společnost vyvinula sama. Jawa Moto se stala tuzemským importérem těchto strojů a se společností Classic Legends není nijak majetkově propojena.

Značka patří pod obří koncern

Indické firmě sázka na oživení značky Jawa v zemi, kde má mnohaletou tradici, vyšla. Stroje zde začala vyrábět před dvěma lety. "Na to, že jsme vlastně pořád ještě start-up, se nám vzkříšení značky Jawa povedlo," tvrdí Ashish Singh Joshi, generální ředitel společnosti Classic Legends.

Jawy z Indie

Výrobce: Classic Legends Pvt Ltd
Zahájení výroby: 2018
Počet kusů vyrobených 2020: 50 tisíc
Modely: 300 CL, Pérák a 42

Jawa Pérák

Firma má v Indii už více než sto dealerů, využívá vliv a zázemí mateřské strojírenské korporace Mahindra & Mahindra, která je mimo jiné největším výrobcem traktorů na světě.

Classic Legends uvedla na trh trojici modelů. Mezi nimi vyniká červená Jawa 300 Classic, která vychází z kdysi v Československu populární Jawy 250 nazývané kývačka. Doplňuje ji černá Jawa Pérák, navazující na stejnojmenný legendární stroj poprvé zkonstruovaný v tuzemsku v roce 1946, i nový model označovaný jako Jawa 42.

Všechny motorky pohání vo­dou chlazené čtyřtaktní jednoválcové motory o objemu od 293 do 334 ku­bických centimetrů. Nejsilnější verze o výkonu třiceti koní je použita u jednosedadlového modelu Pérák.

Červená "třístovka" je v prodeji od minulého roku i v Česku, vyjde na necelých 150 tisíc korun. Doposud se v tuzemsku prodalo 200 kusů. Podle Martina Kose, prodejce motocyklů z firmy Velorex Žamberk, zákazníky táhne zejména retro styl stroje.

Dražší model Pérák, který se zatím v Česku neprodává, by měl oslovit i zákazníky, u kterých nostalgie nebude hrát takovou roli. S dovozem modelu 42 se zatím nepočítá. "Zájem o Péráka bude větší než o třístovky," je přesvědčen Kos. V Indii přitom továrna podle motocyklového experta Jana Čejchana nestíhá pokrýt poptávku a tamní zákazníci čekají na dodání motorek až rok.

"V Česku je po nových Jawách také velký hlad a budou se dobře prodávat i v Německu," věří Jiří Kraft z Jawa Moto. Letos chce firma prodat 1200 motorek a utržit 168 milionů korun, tedy o 60 milionů více než loni. Velkou část prodejů mají tvořit právě Jawy z Indie.

Česká Jawa vyrobí 500 motorek

Jawa Moto má v závodě v Týnci nad Sázavou vlastní výrobní program. Firma, která je dnes součástí strojírenské firmy Jihostroj vlastněné podnikatelem a manažerem Jiřím Gerlem, loni zkompletovala kolem pěti set motocyklů. Část z nich má zastaralé dvoutaktní motory Jawa 350 2T nesplňující evropské emisní limity. Vyvážejí se zejména do Jižní a Střední Ameriky.

Jawa Moto, která nyní zaměstnává 85 lidí, vlastní čtyřtaktní motory nevyrábí. Do modelů, které prodává na českém trhu a jakými jsou 350 OHC Special či 350 OHC Scrambler, vkládá dove­zené čínské agregáty. V nabídce je i cestovní enduro RVM, které se převážně vyrábí v Číně.

Výroba čtyřtaktních motorů vázne

Snahy o obnovení sériové výroby čtyřtaktů v Jawě doposud nejsou úspěšné. Již před deseti lety firma avizovala, že spustí výrobu vlastního čtyřtaktního motoru o objemu 660 kubických centimetrů a v plánu byl i litrový agregát vlastní výroby. Nic z toho se neuskutečnilo. "Vývoj a výroba maloobjemového motoru je tak nákladná, že se v případě nízkosériové výroby nevyplatí," říká Jiří Kraft. Rovněž podle motocyklového experta Čejchana vyrábět takové motory ve střední Evropě nedává ekonomický smysl. I společnost Classic Legends pro nový model Jawa 300 Classic použila základ motoru z motocyklu Mahindra Mojo.

Jawa sériově čtyřtakt nedělá od padesátých let, kdy jím byl osazován model Jawa 500 OHC. Tyto motory byly drahé a náročné na údržbu. Pohonné agregáty pro Jawu se později z rozhodnutí úřadů socialistického Československa po desetiletí vyráběly v ČZ Strakonice.

V šedesátých a sedmdesátých letech se v Týnci nad Sázavou vyrábělo až sto tisíc motocyklů značky Jawa ročně. "Dodávaly se do více než stovky zemí světa," uvádí Miloslav Hašek, ředitel muzea motovete­ránů na Konopišti. Celkem jich v historii značky vzniklo tři a půl milionu. Na indickém území se Jawy vyráběly od roku 1961. Část z nich později vznikala pod značkou Yezdi.

V roce 1996 byla tehdejší továrna v Indii kvůli sílící konkurenci čtyřtaktních japonských motocyklů zavřena. Motocykly značky Jawa mají nicméně v Indii stále řady početných fan­klubů, objevily se ve filmech natáčených v Bollywoodu, zúčastňovaly se řady motocyklových závodů nebo přejezdů Himálaji. V roce 2016 si pronajal licenci na výrobu značky Jawa v Indii koncern Mahindra & Mahindra. Skrze Classic Legends zde chce vyrábět i elektrické motocykly pod značkou Yezdi.

Jawy se v Indii začaly vyrábět už v 60. letech minulého století. V 90. letech však nedokázaly konkurovat japonským strojům a jejich produkce tam skončila.

Konkurenci se oživení podařilo

Na "domácím" indickém trhu čelí Jawy konkurenci zejména značek Honda, Benelli či Royal Enfield. Třeba výrobce Royal Enfield, jehož model Bullet 350 svým retro vzhledem připomíná Jawu 300 Classic, má podobný příběh jako československá značka. Firma byla založena v Evropě, v roce 1967 produkce v Británii skončila a dnes vyrábí v Indii. Odtud poté společnost zahájila expanzi do světa. Ještě před deseti lety se motocyklů Royal Enfield prodalo kolem 40 tisíc ročně, v současnosti je to 800 tisíc.

Související