Stavební firmě Metrostav loni vzrostl čistý zisk meziročně o 69 procent na 614,1 milionu korun. Tržby jí stouply o 23,8 procenta na 26,61 miliardy korun. Ve čtvrtek to sdělil mluvčí společnosti Vojtěch Kostiha. Příčinou růstu byl podle něj především celoevropský rozmach stavebnictví. Zhruba 30 procent tržeb Metrostav loni vytvořil na zahraničních trzích.

"Celoevropský rozmach stavebnictví, podstatné snížení počtu rizikových zakázek a také zahraniční expanze jsou hlavními důvody dobrých hospodářských výsledků společnosti za minulý rok," uvedl Kostiha.

Mezi největší loňské projekty Metrostavu podle něj patřila zejména výstavba dalších úseků dálnic D6 a D11 nebo modernizace dvou úseků dálnice D1, včetně rekonstrukce Mostu Vysočina. K nim přibyl počátkem letošního roku ještě třetí, desetikilometrový úsek u Devíti křížů.

Firma dále pokračuje ve druhé části optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař - Praha, hlavní nádraží, v rekonstrukci budovy bývalých elektrických podniků v Bubenské ulici či armádního muzea v Praze na Žižkově. Také se vrátila na Úpravnu vody Želivka. V loňském roce rovněž zahájila ražbu průzkumných štol pro trasu metra D v Praze na Pankráci.

V zahraničí patřily mezi největší projekty dva tunely v Norsku, ve stejné zemi dále montáž mostu Åstfjordbrua přes mořský fjord, na kterém nyní Metrostav dodělává mostovku. Dokončil rovněž výstavbu a veškeré související komunikace a terénní úpravy na 20kilometrovém úseku dálnice S7 v Polsku. Ve stejné zemi dobudoval zdvihací most přes Mrtvou Vislu v Sobieševu. Na Slovensku vedle prací na dálničním obchvatu Prešova zahájil rekonstrukci vodního díla Gabčíkovo, kde v plavebních komorách postupně vyměňuje vrata. V Německu buduje estakádu u Pirny nedaleko Drážďan.

Letos na jaře podle Kostihy ovlivnila činnost firmy opatření proti šíření koronaviru. "Zejména dopravní stavby byly ohroženy nedostatkem zahraničních pracovníků. Riziko nesplnění termínů se vznášelo i nad dokončovanými projekty v cizině. Podařilo se ale například vypravit speciální letadlo do Norska nebo zajistit vstupní povolení pracovníkům do slovenského Gabčíkova," uvedl dále Kostiha.

Od roku 2013 až 2015 Metrostav čelí čtyřem trestním stíháním. Všechna jsou dnes již ve stadiu projednávání před soudy obou stupňů. "Žádné řízení není doposud pravomocně ukončeno. Vývoj řízení a výsledky společnost sleduje, analyzuje a udělá vše pro to, aby prokázala svoji nevinu," dodal Kostiha.

Metrostav a.s. byl založen v roce 1971 vyčleněním z národního podniku Vodní stavby za účelem výstavby pražského metra. V roce 1991 byl přeměněn na akciovou společnost a postupně se začal věnovat činnostem v dalším stavebních oborech. V roce 2018 byl výší tržeb lídrem českého stavebního trhu. Na konci loňského roku ve firmě pracovalo 3112 zaměstnanců, meziročně o čtyři procenta více.

Hospodářské výsledky Metrostavu od roku 1999:

Rok Čistý zisk (mil. korun) Tržby (mld. korun)
1999 120,5 6,91
2000 150,6 7,92
2001 203,0 9,46
2002 290,4 12,16
2003 381,9 13,66
2004 454,7 18,11
2005 703,6 20,79
2006 1084,1 21,73
2007 816,1 21,98
2008 811,8 22,78
2009 718,6 22,17
2010 714,2 21,24
2011 704,5 21,49
2012 288,6 20,66
2013 286,7 20,55
2014 453,0 20,26
2015 451,6 18,74
2016 495,6 17,56
2017 392,9 19,56
2018 363,2 21,50
2019 614,1 26,61

Zdroj: Metrostav