Nejlepším místem pro podnikání byla v hlavním městě v uplynulé dekádě městská část Praha 2. V Ústeckém kraji byl pro podnikatele nejpřívětivější Děčín a ve Středočeském kraji Benešov.

Vyplývá to ze srovnávacího výzkumu Město pro byznys desetiletí, který se věnuje podnikatelskému prostředí a přístupu veřejné správy. Výzkum zpracovává analytická agentura Datank, vyhlašovatelem je týdeník Ekonom, partnerem je společnost Eurovia CS.

Ústecký kraj

Děčínu pomohla především dobrá komunikace s podnikatelskou obcí. Na webových stránkách města najdou lidé v přehledné formě všechny potřebné informace pro své podnikání a pro komunikaci s veřejnou správou. Velmi dobrých výsledků dosahuje takřka padesátitisícové město rovněž v testu elektronické komunikace, který prověřuje včasnost a také kvalitu odpovědí na fiktivní podnikatelské dotazy.

"Děčín je pro byznys a podnikání zajímavé místo. Je to říční přístav, máme železnici, máme dobré napojení na dálniční síť. Je to místo v blízkosti státní hranice se Spolkovou republikou Německo. To jsou všechno věci, které zcela jistě podnikatelé zvažují. My jsme aktuálně ukončili práce nad návrhem nového územního plánu, předpokládáme jeho projednání a schválení do konce roku 2022 a zcela určitě mohu říci, že na podnikatele nezapomínáme," říká náměstek primátora města Děčín Vladislav Raška.

Děčínu pomohla především dobrá komunikace s podnikatelskou obcí.

V závěsu za vítězem skončilo krajské město Ústí nad Labem, které získává body především díky vysokému počtu právnických osob a také studentů a učňů v odborném vzdělávání nebo kvalitnímu financování veřejné dopravy. Bronz berou Teplice, které se opakovaně objevily v celorepublikové nejlepší desítce měst v kategorii likvidita, která svědčí o dobrém hospodaření radnice. Město zaznamenává také vysoký nárůst počtu ekonomických subjektů.

Hlavní město

Tajemník vítězné městské části Praha 2 Michal Kopecký si pochvaloval mimo jiné i spolupráci s podnikateli.
Tajemník vítězné městské části Praha 2 Michal Kopecký si pochvaloval mimo jiné i spolupráci s podnikateli.
Foto: Communa

Mezi dvaadvaceti pražskými městskými částmi se na nejvyšší příčku dostala Praha 2. Může se pyšnit především rostoucím počtem podnikatelů a firem. Radnice sází také na kvalitní komunikaci s podnikateli, což dokládá vysoké skóre v kategorii úředních hodin. Opakovaně jsou oceňovány rovněž webové stránky Prahy 2.

"Dlouhodobě se snažíme podnikatele podporovat. Za poslední tři roky se nám podařilo udělat velmi podrobnou mapu podnikatelského prostředí Prahy 2 a daří se nám i její aktualizace," uvádí tajemník Úřadu městské části Praha 2 Michal Kopecký.

Na celkově druhé příčce se umístila Praha 22. Městská část, jejíž centrum tvoří Uhříněves, se opakovaně zařazuje mezi tři nejlepší pražské městské části v kategoriích, jako jsou růst počtu podnikatelských subjektů, bytová výstavba nebo růst počtu obyvatel. Bronz bere Praha 7, která těží především z rostoucího počtu podnikatelů nebo kvality elektronické komunikace, jež je prověřována fiktivními telefonickými a e-mailovými podnikatelskými dotazy.

Středočeský kraj

Jednoznačným vítězem se ve Středočeském kraji stal Benešov, za který převzal cenu místostarosta města Roman Tichovský.
Jednoznačným vítězem se ve Středočeském kraji stal Benešov, za který převzal cenu místostarosta města Roman Tichovský.
Foto: Communa

Z dlouhodobého hlediska je Benešov ve Středočeském kraji pro podnikatele jasnou jedničkou. Za uplynulou dekádu se ve výzkumu umístil pětkrát na špici, dvakrát na stříbrné a dvakrát na bronzové příčce.

Město těží především z vysokého podílu podnikatelů. Výborné výsledky má i v testu elektronické komunikace. "Úspěch je dán především tím, že Benešov je dobře dostupný, blízko Prahy, máme dost rozvojových ploch, také dost investujeme a hlavně jsme město, které nemá žádné dluhy," uvádí místostarosta Benešova Roman Tichovský.

Druhá Příbram si zakládá na dobrém hospodaření radnice a vy­sokém růstu počtu podnikatelů a firem. Bronzový Brandýs nad La­bem / Stará Boleslav vděčí za svůj úspěch především vysokému přírůstku obyvatel a ekonomických subjektů a také nízké nezaměstnanosti.

Cílem srovnávacího výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma možností podpory malého a středního podnikání ze strany samospráv. Pro pracovníky městských úřadů, podnikatele, ale i veřejnost jsou díky výzkumu k dispozici výsledky, které zahrnují všechny důležité informace a statistická data ze sledované oblasti. Do výzkumu je automaticky zapojeno 205 měst s rozšířenou působností a 22 městských částí hlavního města Prahy.

Související