O výrazném zpomalení ekonomiky se zatím mluví jen jako o jedné z možností dalšího vývoje, světový automobilový průmysl ale pokles naplno zažívá již nyní. Německé Centrum pro automobilový výzkum odhaduje, že se letos celosvětově prodá 79,5 milionu vozů, o 4,2 milionu méně než v loňském roce. V důsledku klesajících prodejů se snižuje i výroba. V první polovině roku se produkce německých automobilek propadla o 12 procent a export v Německu vyrobených aut dokonce o 14 procent.

Výrobcům automobilů v Česku se však zatím daří držet produkci na objemech blížících se rekordnímu loňskému roku, kdy z českých továren vyjelo 1,47 milionu aut. Nošovická továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech sice v listopadu v důsledku propadu poptávky oznámila omezení výroby, zbývající automobilky − Škoda Auto a TPCA − s utlumením produkce zatím nepočítají. "Letošní čísla jsou srovnatelná s loňskými, byť budou asi nakonec o něco slabší. Pořád jsou ale velmi dobrá, hlavně vzhledem k aktuálnímu stavu evropské a světové ekonomiky," domnívá se analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc.

Příští rok však bude pro české automobilky obtížný. Vedle očekávaného poklesu poptávky v důsledku nejisté ekonomické situace se budou muset vyrovnat s přísnějšími evropskými emisními normami i s nástupem elektromobility, do níž většina světových výrobců investuje stovky miliard korun.

Škoda: Čína klesá, Evropa roste

Stejně jako v minulých letech táhne český automobilový průmysl Škoda Auto, součást německého koncernu Volkswagen. V roce 2018 sjelo z jejích výrobních pásů v Česku přes 886 tisíc aut, což bylo nejvíce za celou dobu existence firmy. V letošním prvním pololetí se produkce ještě mírně zvýšila na necelých 589 tisíc vozů, což bylo o 1,1 procenta více v porovnání se stejným obdobím loňského roku.

"Škoda Auto neplánuje omezení výroby ani propouštění. Automobilka naopak hledá nové kolegy do dělnických pozic i v oblasti technického vývoje a IT a potřebuje nové výrobní kapacity. Aktuálně jsou naše české závody plně vytíženy," uvádí mluvčí firmy Kamila Biddle.

Kromě Hyudai vyrábí automobilky v Česku na plný výkon. Škodě pomáhají prodeje SUV v Evropě.

Jako všechny světové automobilky se Škoda potýká s výrazným propadem čínského trhu. V Česku vyráběné vozy Škoda naopak v loňském roce posílily zejména na trzích v Evropě. "Díky vysokému růstu ve východní Evropě, kde jsme zvýšili prodeje o 10,6 procenta, západní Evropě, kde jsme rostli o 6,8 procenta, a v Rusku se sedmiprocentním růstem jsme dokázali vyrovnat aktuální vývoj na čínském trhu," říká Biddle.

Rostoucí prodeje Škody se týkají především modelů SUV Kodiaq, který za prvních devět měsíců letošního roku zaznamenal v Evropě meziroční růst o 9,7 procenta na více než 120 tisíc vozů, a Karoq (posílení o 39 procent na 111 tisíc vozů). "SUV ofenziva je jedním ze základních kamenů naší celosvětové růstové strategie," dodává Biddle. Ovšem prodeje Octavie, která je nejprodávanějším modelem Škody, za první tři čtvrtletí stagnovaly zhruba na 168 tisících.

Vzhledem k očekávanému globálnímu zpomalení by mohlo dojít k poklesu poptávky po velkých vozech na rozhodujících evropských trzích. "SUV by v příštích letech mohly kvůli ekonomické nejistotě ustupovat ze silných pozic," říká Petr Pelc. Je proto otázkou, jak dlouho Škodě zmíněná SUV ofenziva vydrží. O změně strategie hovořil v září s německým oborovým týdeníkem Autowoche šéf produktové strategie koncernu Volkswagen Michael Jost, podle něhož by se Škoda měla mnohem intenzivněji zaměřit na východní Evropu a na zákazníky, kteří požadují funkcionalitu. Vozy Škoda by proto měly být levnější a ve východoevropských zemích soupeřit s modely automobilek Dacia, Hyundai a Kia, kterým se tam podařilo zvýšit tržní podíl na úkor vozů portfolia koncernu Volkswagen. Podle Pelce dává tato strategie v současných makroekonomických podmínkách smysl.

TPCA drží západní Evropa

Společný závod společností Toyota, Peugeot a Citroën v Kolíně od roku 2014 produkuje levnější modely Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroen 1 a podobně jako Škoda Auto jede podle mluvčího automobilky Tomáše Paroubka téměř na plný výkon. V minulosti byla přitom kapacita vyšší, v roce 2015 byla snížena zhruba na 215 tisíc vozů.

Letošní plán firmy počítá stejně jako loni s výrobou 210 tisíc vozů. "Naše modely jsou populární zejména ve velkých městech s ohledem na velmi dobrou kombinovanou spotřebu a dlouhodobě i na dodržení limitů CO2. Jedná se o trhy zejména ve Francii, Itálii, Německu i ve Velké Británii," uvádí Paroubek.

Podle databáze Carsalesbase.com stoupl od ledna do září meziročně odbyt nejprodávanějšího modelu TPCA, vozu Toyota Aygo, v Evropě o 2,3 procenta na necelých 74 tisíc vozů, zatímco prodeje Peugeotu 108 a Citroënu 108 mírně poklesy. Plány společnosti nechtěl mluvčí komentovat, TPCA ale inzeruje volné pracovní pozice ve výrobě i v technických profesích. "Pro nejbližší rok až dva by jakýkoliv scénář neměl mít dramatický dopad na objem výroby. Ve středně- až dlouhodobém horizontu je ovšem zásadní, jaké projekty budou při obměně modelů zařazeny do programu českých závodů," domnívá se vedoucí partner pro automobilový sektor ve společnosti EY Petr Knap.

V příštím roce se bude TPCA připravovat i na přechod pod jediného vlastníka, kterým bude od roku 2021 japonská Toyota. Podle Paroubka by vše mělo proběhnout hladce, protože výrobní systém Toyoty se v podniku používá od počátku výroby v roce 2005.

Hyundai čeká na elektrické vozy

Jako jediný z výrobců automobilů v Česku omezilo výrobu nošovické Hyundai. SUV modelu Tuscon, který tvoří 70 procent produkce, se letos od ledna do září prodalo v evropských zemích necelých 105 tisíc kusů, což znamená meziroční pokles o 5,3 procenta. O necelých 11 procent klesly i evropské prodeje vozů Hyundai i30, přičemž výroba třetího nošovického modelu, vozu ix20, byla ukončena v květnu.

Automobilka proto snížila výrobní plány a v listopadu omezila výrobu. Do konce roku budou mít více než tři tisíce zaměstnanců každé druhé pondělí volno a s nevýrobními dny počítá i v lednu. Podle mluvčího nošovické firmy Pavla Barvíka poskytne Hyundai informace o výrobě v příštím roce až na jeho počátku, zdroj Ekonomu obeznámený s fungováním firmy nicméně uvádí, že v roce 2020 čeká nošovický podnik přechodné období. "Příští rok musíme přežít a poté už budeme mít nové modely, i30 po faceliftu čtvrtou generaci Tucsonu," říká.