1) Argentina bankrotuje. Už podeváté

Druhá největší jihoamerická ekonomika se opět topí v problémech. Předlužená Argentina na konci srpna oznámila plán jednostranně prodloužit splatnost části dluhopisů, což de facto znamená bankrot, už devátý v historii země. V reakci na nedodržení závazků snížila ratingová agentura S&P hodnocení úvěrové spolehlivosti Argentiny o tři stupně na CCC−.

Od snížení ratingu se země propadá do finanční krize, její měna peso prudce oslabuje. Argentinská vláda na to reagovala měnovou kontrolou, která má stabilizovat trhy. Firmy nyní musí požádat centrální banku o povolení, pokud chtějí koupit zahraniční měny či převádět peníze do zahraničí. Jednotlivci mohou americké dolary nadále kupovat. Musí však požádat o povolení, pokud hodlají koupit více než 10 tisíc dolarů měsíčně.

Vláda v Buenos Aires uvedla, že řada mimořádných opatření je nutná k zajištění normálního fungování ekonomiky, zaměstnanosti a k ochraně spotřebitelů. Centrální banka dodala, že opatření jsou třeba k udržení měnové stability. Několik hodin po zveřejnění argentinských kroků oznámil mluvčí Mezinárodního měnového fondu, že fond analyzuje opatření v oblasti řízení kapitálových toků v Argentině s cílem ochránit stabilitu směnného kurzu a spořitele. Argentina má s fondem dohodu o záložním úvěru ve výši 57 miliard dolarů a chce dohodnout odklad jeho splácení tak, aby se mohla lépe vyrovnat s finanční krizí.

Po předběžných prezidentských volbách 11. srpna, ve kterých vyhrál lídr opozice Alberto Fernández nad současným prezidentem Mauriciem Macrim, začaly klesat dluhopisy, akcie a kurz pesa kvůli obavám z možného návratu intervenční politiky bývalé vlády.

Macri zrušil většinu ochranářských praktik své předchůdkyně Cristiny Fernánde­zové Kirchnerové, manželky současného lídra opozice. Jeho vláda a centrální banka se nyní snaží do voleb, jež se uskuteční 27. října, stabilizovat ekonomiku, která v prvním kvartálu klesla o 5,4 procenta.

2) CzechInvest ztrácí výkon

jarvis_5d6f7486498ebda967c989cb.jpeg
Foto: archiv HN – Jiří Koťátko

Hodnota investic zprostředkovaná CzechInvestem klesá. Za minulý rok přišlo přes vládní agenturu přes osm desítek investic za 36,7 miliardy korun. Ve většině případů šlo o firmy, které už v Česku působí a rozšiřují výrobu. Meziročně míra investic poklesla o více než dvě pětiny, v roce 2017 dosáhla jejich výše 63 miliard korun.

Stejný trend jako v roce 2018 zatím potvrzují i čísla CzechInvestu za první polovinu letošního roku, kdy agentura zprostředkovala investice za 11 miliard korun.

"Kvůli nedostatku pracovní síly míří někteří investoři do jiných zemí střední a východní Evropy," říká Patrik Reichl, který je od července pověřený řízením CzechInvestu. Podle něj se agentura zaměřuje také na jiný typ investic, jež mají do Česka přinést nové technologie a know-how.

Největší loňskou státem podpořenou investicí v hodnotě 2,5 miliardy korun bylo zhruba 10procentní navýšení kapacity továrny na výrobu světel společnosti Varroc Lighting Systems v Novém Jičíně.

Letos zatím drží prvenství Strojmetal Aluminium Forging. Oznámil, že do výroby hliníkových dílů pro podvozky aut a dalších dopravních prostředků investuje téměř tři miliardy korun.

3) Německé ekonomice mají pomoci nižší daně

jarvis_5d6f7486498ebda967c989cf.jpeg
Foto: Reuters

Německo zvažuje, že slábnoucí ekonomiku ohroženou recesí podpoří snížením daně z firemních zisků na 25 procent. Korporátní daň se nyní v Německu pohybuje mezi 30 a 33 procenty. Ulevit by tak chtělo především malým a středním podnikům. Návrh představil německý ministr hospodářství Peter Altmaier jako součást opatření na podporu sektoru, který v zemi vytváří 60 procent pracovních míst.

Německá vláda se ocitá pod sílícím tlakem, aby podpořila ekonomiku čelící poklesu vývozu způsobeného obchodní válkou a nejistotou kolem brexitu. Aby si udržely konkurenceschopnost, jsou německé zpracovatelské firmy navíc nuceny investovat do digitálních technologií.

4) Avia přechází na elektrický pohon

jarvis_5d6f7486498ebda967c989d3.jpeg
Foto: Jiří Benda

Avia Motors končí se spalovacími motory a v budoucnu se hodlá věnovat elektromobilům. Zákazníkům firma letos dodá jen několik desítek vozů modelové řady Avia Initia.

Majitelé společnosti se rozhodli sériovou výrobu vozů se spalovacími motory ukončit v průběhu podzimu, a to kvůli přísnějším evropským emisním normám. Dál bude ovšem pokračovat zakázková výroba vozů s pohonem 4x4. Firma bude také poskytovat servisní podporu několika tisícům vozidel Avia řady D a Initia.

Firma nyní hledá partnery pro projekt užitkových elektromobilů lehké a střední kategorie. Koncem minulého desetiletí se již v podniku vyráběly elektromobily ve spolupráci s britskou firmou Smith.

5) Švédskou obranu zaplatí banky

jarvis_5d6f7487498ebda967c989d7.jpeg
Foto: Reuters

Švédsko chce do tří let zavést bankovní daň a z takto vybraných peněz financovat vyšší státní výdaje na obranu. Ty si podle agentury AFP vynucuje napětí ve vztazích s Ruskem. Tamní ministryně financí Magdalena Anderssonová uvedla, že nová daň se bude vztahovat na všechny banky ve Švédsku bez ohledu na to, zda v zemi mají či nemají sídlo.

Finanční domy v uplynulých letech významně těžily ze snižování korporátní daně, uvedla ministryně. Nová daň by do státní pokladny měla kaž­doročně přivést pět miliard švédských korun (12 miliard Kč).

Sociální demokraté přišli s myšlenkou zavedení bankovní daně už při převzetí vlády v roce 2014. Největší severská bankovní skupina Nordea již před nedávnem přeložila svou centrálu ze Stockholmu do Finska.

Obranný rozpočet neutrál­ního Švédska se razantně snížil po skončení studené války, teď jej však země kvůli obavám z napětí v Baltském moři navyšuje.

Související