1) Johnson zvyšuje nejistotu Evropy
Zatímco ještě nedávno německá ekonomika jela na plný plyn, z čehož velmi těžilo i Česko, v poslední době z Německa přicházejí samé špatné zprávy. Důvodem výrazného zpomalení je hlavně nejistota ve světě. Podle Mezinárodního měnového fondu patří mezi hlavní rizika ohrožující růst obchodní války vedené Spojenými státy a takzvaný divoký brexit. Tedy možnost, že Velká Británie na podzim z Evropské unie odejde bez jakékoliv dohody. Velký propagátor brexitu, bývalý starosta Londýna a ministr zahraničí Boris Johnson, se minulý týden stal novým britským premiérem.
Johnson slibuje, že Spojené království z EU odejde ve stávajícím termínu, tedy letos 31. října. Na rozdíl od své předchůdkyně Theresy Mayové vylučuje další odklad − a to i pro případ, že by se měl s Evropskou unií rozejít ve zlém, tedy zcela bez dohody. Tu stávající, kterou Mayová dojednala s ostatními státy unie, označuje za nepřijatelnou, byť pro ni v parlamentu jednou hlasoval. Chce ji změnit takovým způsobem, který je zase nepřijatelný pro zbylých 27 členských států Evropské unie.
Divoký brexit bez dohody je tak stále pravděpodobnější − nastane totiž automaticky v případě, že britský parlament dohodu o podmínkách vystoupení z EU neschválí. S tím roste i nervozita na trzích a v ekonomice obecně. Britská libra se propadla na nejnižší kurz za poslední více než dva roky. Britské firmy netuší, zda a za jakých podmínek budou moci obchodovat s kontinentální Evropou. Stejná nejistota ovšem sužuje i evropské společnosti ve vztahu k Británii. Na vzájemných hranicích se dají očekávat desítky kilometrů dlouhé kolony vzniklé nutností kontrolovat zboží mířící z Británie do EU a naopak.
Johnson analýzy o tvrdých dopadech divokého brexitu odmítá jako strašení. Slibuje, že Británie bude na podzim na tuto variantu plně připravena. Byť prý stále dává přednost "rozvodu po dobrém" a dohodě s unií.
2) Volkswagenu roste zisk, zvyšuje tržní podíl

Automobilovému koncernu Volkswagen vzrostl v prvním pololetí meziročně provozní zisk o 10,3 procenta na devět miliard eur. Tržby stouply o 4,9 procenta na 125,2 miliardy eur. Výsledky podpořil hlavně prodej v kategorii SUV, u kterých je vyšší marže, a růst tržeb značek VW, Porsche a Škoda, jenž vykompenzoval pokles v divizi Audi. Počet prodaných vozů sice ve sledovaném období klesl o 2,8 procenta na 5,4 milionu, nicméně podíl automobilky na globálním trhu vzrostl, protože se snížil i celosvětový prodej aut.
Zisk Škody Auto v prvním pololetí meziročně vzrostl o tři miliony eur na 824 milionů eur. Tržby se zvýšily o 10,8 procenta na 10,2 miliardy eur. Tuzemská automobilka zvýšila tržby zejména díky tomu, že v rámci koncernu převzala regionální odpovědnost za Indii. Značka v prvním pololetí dodala téměř 621 tisíc vozů, což je meziročně o 4,9 procenta méně. Důvodem byl čtvrtinový pokles prodeje v Číně.
Provozní zisk hlavní značky koncernu VW stoupl o devět procent. Dále se zvýšil i zisk značek Porsche a Seat. Luxusní značka Bentley se po loňské ztrátě vrátila do zisku. Zisk luxusní značky Audi se však snížil.
3) V technologiích nejvíc vydělává Google

Čistý zisk společnosti Alphabet, která vlastní internetový vyhledávač Google, se ve druhém čtvrtletí meziročně více než ztrojnásobil na 9,95 miliardy dolarů. Loni ve stejném období ovšem hospodaření ovlivnila pětimiliardová pokuta od evropských úřadů. Firma rovněž oznámila, že letos těžila z většího množství inzerce ve svém vyhledávači a z toho, že zákazníci více využívali služeb jejího portálu pro sdílení videí YouTube. Zisk Amazonu ve sledovaném období vzrostl o čtyři procenta na 2,6 miliardy dolarů. To je o 200 milionů méně, než očekával trh. Naopak čistý zisk Facebooku ve druhém čtvrtletí meziročně klesl téměř o polovinu na 2,6 miliardy dolarů. Facebook čelí v USA vyšetřování ze strany Federální obchodní komise.
4) Penam prodává pekárny

Pekárenská společnost Penam z koncernu Agrofert se krátce po ovládnutí svého největšího konkurenta United Bakeries začíná zbavovat některých pekáren. Plní tak podmínky, kterými akvizici podmínil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Penam nabízí k prodeji novou společnost PEK Group, která vznikla v polovině července. Této firmě připadnou od začátku příštího roku vybrané, zatím nejmenované pekárny. "Tržby dosažené v roce 2018 předmětnými pekárnami činily více než 500 milionů korun. Celková výrobní kapacita předmětných pekáren přesahuje 50 tisíc tun ročně," uvádí Penam.
5) Čistka v ERÚ, radní nehájili spotřebitele

Vláda obměnila tři z pěti členů rady Energetického regulačního úřadu. Kabinet neprodloužil mandát dosavadnímu šéfovi rady Janu Pokornému a zároveň odvolal Vladimíra Vlka a Vladimíra Outratu. Ministr průmyslu Karel Havlíček s odvoláním na bezpečnostní složky uvedl, že všichni tři soustavně hájili zájmy regulovaných firem, nikoliv spotřebitelů.
Nově radu ERÚ povede Stanislav Trávníček, dalšími členy se stanou Martina Krčová a Petr Kusý.
6) Tomáš Novák kupuje další cestovku

Skupina Travel Family, jež zahrnuje cestovní kanceláře Viamare, VTT, Vítkovice Tours, koupila Kovotour Plus. Jde o největší cestovku na Moravě s pětadvacetiletou historií. Hodnota transakce nebyla zveřejněna. Travel Family ovládá prostřednictvím investiční skupiny TNI Group podnikatel Tomáš Novák. TNI se vedle cestovního ruchu orientuje na reality a volnočasové aktivity.
7) Další žaloba od firmy Kapsch, kauza mýto pokračuje

Současný provozovatel mýtného systému v Česku, společnost Kapsch, se nevzdává v boji o nového správce mýta. Firma podala další žalobu na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, tentokrát pro jeho nečinnost. Podle společnosti antimonopolní úřad ignoruje rozhodnutí Krajského soudu v Brně, které mu přikazuje znovu prozkoumat námitky rakouského podniku proti podmínkám mýtného tendru.
Úřad ve svém prohlášení jakékoliv nerespektování soudu odmítl s tím, že se při svém postupu řídí zákonem. Kapsch už dříve podal na antimonopolní úřad dvě žaloby.