Kladnu se dnes říká malá Praha, vysvětloval mi nedávno kamarád, který si ve městě 30 kilometrů na západ od české metropole pořídil byt. Vybral si dva plus jedna ve starším, ale zrekonstruovaném činžáku v Kročehlavech a s cenou se vešel do dvou milionů korun. To je dnes v hlavním městě nedosažitelná láce. I na panelákových periferiích by byl potřeba spíš dvojnásobek.

Ale co dojíždění? Autobus je od baráku za slabou půlhodinku na zastávce metra A Veleslavín. Cesta do centra zabere městskou dopravou tak 50 minut, zněla odpověď. Připomnělo mi to časy, kdy jsem litoval spolužáka z vysoké kvůli dojíždění z Kladna. Pak se ukázalo, že na žižkovskou VŠE cestuje stejně dlouho jako já z pražských Modřan.

A jak se v Kladně žije? Výčet pozitiv nebral konce. Národní muzeum tam sice nemají, ale cena vstupu do plaveckého bazénu mě omráčila. Levněji bych se v Praze vykoupal jedině v rybníku Šeberák. Vlastně to vůbec není špatná alternativa k předražené metropoli.

Pomyslelo si to už tolik lidí, že ani Kladno dnes nepatří k nejlevnějším místům k bydlení poblíž hlavního města. Průměrná cena aktuálně nabízených bytů se tam pohybuje kolem 45 tisíc korun za metr čtvereční. Ještě dražší je podobně vzdálený Beroun nebo Brandýs nad Labem.

Praha prostě přes den nasává čím dál víc lidí na práci, ale protože jim neskýtá přijatelné bydlení, na noc je vy­vrhuje zase ven. Počet obyvatel v prstenci okolo ní vzrostl v uplynulé dekádě až o desítky procent. A s rostoucí poptávkou se do okolí rozlévá i růst cen. Trendu už jdou vstříc i developeři, kteří se dříve drželi hlavního města.

Za dostupnějším bydlením je tak potřeba vydat se dál nebo jiným směrem. Ideálem je dálnice či železnice v místě. Pak se lidé podle realitních makléřů nebojí jezdit za prací ani z 90 kilometrů vzdáleného Ústí nad Labem.

Kam až tohle "rozrůstání" centra republiky sahá, kde ještě dává smysl a co se dá čekat do budoucna? Tím vším se zabýváme v hlavním tématu čísla. Šťastnou cestu z města za levným bydlením! A Ekonom s sebou.

Související