Těžko hledat dva větší protiklady, než je majitel stavebnin Pro-Doma Josef Mařinec a generální ředitel téže firmy Petr Vaněrka. První se vyjadřuje jednoduchou češtinou bez právních a ekonomických kliček. Druhý v sobě nezapře ekonoma. První přišel na domluvenou schůzku v kostkované košili a červené vestě s logem Pro-Doma, v níž působil spíš jako řadový zaměstnanec než majitel firmy s téměř osmimiliardovým ročním obratem. Druhý si potrpí na uhlazený, "manažerský" zevnějšek.

Ať jsou Mařinec a Vaněrka jakkoliv rozdílní, díky své symbióze během deseti let vystavěli co do obratu druhou největší síť prodejen stavebního materiálu v Česku. To vše z převážné části v době, kdy bylo stavebnictví jako obor v útlumu. Podle jejich slov jim tehdy pomohlo hlavně zacílení firmy na drobné zákazníky. "Češi jsou zaměření na to, že dům je základ. Když vám do něj teče, musíte to opravit krize nekrize," zdůrazňuje ředitel firmy Vaněrka.

Mařinec si svého generálního ředitele "koupil" v roce 2008 spolu s konkurenční firmou Bierhanzl, kde byl v té době Vaněrka šéfem. A rozhodl se, že jeho zkušenosti v Pro-Doma, které do té doby řídil sám, využije. "Dokud mělo Pro-Doma do 20 provozoven, mohl jsem to zvládnout sám. Dokonce jsem znal všechny zaměstnance jménem. Když jsem ale koupil Bierhanzl, bylo už poboček 24. Navíc jsem cítil, že stárnu, a v tu chvíli jsem si uvědomil, že bych to mohl přestat zvládat," popisuje Mařinec důvody, které ho vedly k rozhodnutí svěřit do té doby rodinný podniky profesionálnímu manažerovi.

Začalo to u Kolína

Ačkoliv dnes už stavebniny od Pro-Doma nakoupí zákazníci i ve velkých městech, jako je například Brno, Olomouc nebo Ostrava, firma začínala v těch menších. "Od tehdejší Jednoty Kolín jsem koupil provozovnu v Českém Brodě, kde jsem byl předtím vedoucí. Pak jsem přikupoval další," popisuje své začátky majitel firmy.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.