Technologické firmy nyní velmi dynamicky vstupují do bankovních oblastí s inovativními a sofistikovanými systémy, platformami a produkty. Tradiční banky proto musí využít dosud trvající vysoké důvěry svých klientů a spotřebitelů, vykročit nad rámec tradičně poskytovaných služeb a výrazně inovovat. Pokud úspěšně projdou digitální transformací, zajistí si své přežití na trhu. Na základě analýzy dostatečného množství dat musí banky správně vyhodnotit směr, jakým se budou ubírat. Jednoznačně platí, že rychlost pronikání technologií v dnešním světě je velmi vysoká a dále poroste.

Bankám už nebude stačit poskytovat účty, úvěry a hypotéky. Z tradičních finančních institucí se budou muset transformovat na moderní digitální platformy, které umožní z jednoho místa spravovat investice, sjednávat pojištění a využívat produkty pro spoření anebo sjednávat další zajímavé služby. Tímto směrem se ubírá i Expobank CZ, která představila svůj NEO účet. Ten vznikl jako vůbec první bankovní platforma v Evropě umožňující obchodovat s bitcoiny a investovat do růstových společností nebo drahých kovů. Jedině takovým způsobem banky osloví mileniály, kteří si zvykli hledat moderní produkty u technologických platforem. Klien­ti z řad starších generací zatím ve většině případů dávají přednost návštěvě kamenné pobočky své banky, osobnímu setkání s bankéřem a podpisu formulářů přímo na místě.

Digitalizace bankovnictví ale nepřinese zánik běžných účtů nebo kolaps konceptu bankovnictví jako takového. Zjednodušeně lze říci, že lidé budou v budoucnu stále poptávat a využívat tradiční bankovní služby, ne však už banky samotné. Budoucnost bude patřit zjednodušení a zpřehlednění dosavadních služeb, jejich provázání s novými produkty, ale také změně způsobu komunikace mezi bankou a klientem. Tyto atributy ale nejsou žádnými službami navíc, které klient od své banky dostane. Dnes už jsou nutností a rea­litou, v níž lidé žijí. Proto banky přežijí jen tehdy, pokud se jim podaří získat kvalitní data vypovídající o chování a požadavcích spotřebitelů. A tato data následně vhodně analyzovat a správně použít při personalizaci svých produktů na míru klientům.

U bankovních produktů a služeb bude hrát stále větší roli také umělá inteligence, která se nyní vyvíjí mílovými kroky. Například v USA jsou už dnes v praxi využíváni robotičtí bankovní poradci, kteří dokážou zákazníkům poskytnout velmi dobré investiční rady založené na práci s různými algoritmy. Díky tomu, že se svět stále zmenšuje a postupně mizí různé bariéry, razí si finanční technologie cestu ke spotřebitelům ve všech koutech planety. V nadcházejících letech proto budou vznikat stále dokonalejší, levnější a atraktivnější produkty kombinující tradiční bankovní služby a moderní technologie. Ty budou ještě více zaměřené přímo na samotné zákazníky a jejich potřeby. Digitální transformace a nastupující automatizace procesů umožní díky zdokonalující se umělé inteligenci, algoritmům a výpočetní kapacitě nabízet také rychlejší servis. Výraznou úlohu zcela jistě sehraje i technologie blockchain, umožňující okamžité platební transakce, kterou některé bankovní instituce už nyní zavádějí.