Předminulý pátek měl šéf Aera Vodochody Giuseppe Giordo schůzku s majiteli podniku z finanční skupiny Penta. Hlavním bodem setkání byla prezentace finančních výsledků Aera. Podklady sestavil nový finanční ředitel podniku Dieter John, který do Aera nastoupil loni na podzim, když Penta zjistila podrobnosti o nedobré situaci podniku. Jeho hlavním úkolem bylo provést audit hospodaření firmy, jehož výsledky majitele Penty zděsily. "Prezentace trvala asi dvě hodiny a Giordo ještě v jejím průběhu nabídl rezignaci," říká zdroj obeznámený s průběhem jednání.

O několik dní později vedení Penty Giordovu rezignaci přijalo. Ještě v únoru přitom Penta počítala s tím, že by italský manažer v Aeru zůstal, pokud by se mu do konce května podařilo dotáhnout do konce některý z rozjednaných nákupů nových cvičných letadel L-39NG, do jehož vývoje investovala Penta spolu se zbrojařskou společností Omnipol přes miliardu korun. Projekt podpořila také Česká exportní banka, která Aeru poskytla úvěr ve výši 320 milionů korun. "Čísla o situaci podniku ale byla hodně špatná, proto se s Giordem na odchodu dohodli už nyní," tvrdí zmíněný zdroj.

Penta musela kvůli napjaté finanční situaci Aera na přelomu roku poslat do firmy kolem 400 milionů korun. Po odchodu Giorda dokonce majitelé finanční skupiny uvažovali o prodeji podniku, podobně jako před šesti lety. Podle informací Ekonomu jednali minulý týden partneři Penty Marek Dospiva a Jaroslav Haščák o třech variantách dalšího postupu: prodeji Aera, jeho insolvenci nebo pokračování s tím, že firma bude potřebovat další peníze. "Nakonec se rozhodli, že si podnik ponechají. Padnout jej určitě nenechají," říká zdroj Ekonomu.

Italská cesta

Giuseppe Giordo, někdejší šéf největšího italského leteckého výrobce Alenia Aeronautica, nastoupil do Aera v květnu 2016, deset let poté, co předluženou firmu koupila finanční skupina Penta. Té se v Aeru podařilo rozjet produkci leteckých dílů, takzvaných aerostructures, pro několik světových výrobců letadel a v roce 2014 přišlo Aero ještě pod vedením Giordova předchůdce Ladislava Šimka s projektem nástupce legendárního Albatrosu, letadlem L-39NG.

Po svém nástupu zahájil Giordo ambiciózní přeměnu Aera ze subdodavatele na plnohodnotného výrobce letadel. Kvůli tomu došlo k přesunu výrobních kapacit od subdodávek na produkci nového letadla. Italskému manažerovi se ale nepodařilo zajistit dostatek peněz pro výrobu nového stroje, který byl oficiálně představen na podzim a poprvé vzlétl těsně před Vánoci. Firma tehdy tvrdila, že má objednávky na 38 letounů, zálohu ale žádný z potenciálních kupců nesložil.

Od Boeingu po Pentu

1998

Americká společnost Boeing koupila od státu za 950 milionů korun třetinový podíl v Aeru.

2004

Vláda vykoupila podíl Boeingu v Aeru zpět za dvě koruny.

2006

Stát prodal celé Aero společnosti Penta za 2,91 miliardy korun.

2007

Penta propustila 450 zaměstnanců (25 pro­cent) a do firmy nalila osm miliard korun.

2008

Hlavním výrobním programem se staly výroba vrtulníků S-76C, části křídel pro letoun Spartan a kanonových dveří pro F-18.

2010

Aero uzavřelo smlouvu se Sikorsky Aircraft na výrobu kabin pro vrtulníky Black Hawk.

2011

Aero získalo zakázku na výrobu dílů pro brazilský letoun KC-390.

2013

Partner Penty Jaroslav Haščák oznámil, že Aero bude na prodej. Firma rozeslala nabídku 80 zájemcům.

2014

Nabídky na koupi Aera vyhodnotila Penta jako příliš nízké a prodej zastavila. Aero představilo projekt L-39NG.

2015

Strategickým partnerem pro projekt L-39NG se stala skupina Omnipol.

2016

Šéfem Aera se stal Giuseppe Giordo.

2017

Společnost Sikorsky zrušila kontrakt na výrobu vrtulníků S-76.

2018

Aero představilo prototyp L-39NG, který poprvé vzlétl.

2019

Kvůli útlumu subdodávek má Aero potíže s cash flow. Giuseppa Giorda v čele firmy nahrazuje Dieter John.

Finanční problémy zhoršila listopadová nehoda vystřelovacího sedadla u jednoho ze tří letounů L-159, které podnik modernizuje pro českou armádu. Ta kvůli tomu pozastavila platbu zhruba 350 milionů korun, které měla na přelomu roku Aeru poslat na účet. Další ránou pro podnik bylo rozhodnutí americké společnosti Sikorsky ukončit zakázku na výrobu kabin pro vrtulníky Black Hawk, která v Aeru probíhala od roku 2011 a měla pokračovat do roku 2023. Aero kvůli výpadku této zakázky nyní propouští kolem 10 procent zhruba ze dvou tisíc zaměstnanců.

Úspory a změna strategie

Na přelomu roku skončil kvůli potížím v Aeru finanční ředitel podniku Michal Flídr, jehož nahradil právě Dieter John, německý manažer se zkušenostmi z firem Bombardier a Airbus. Jeho prvním úkolem bylo podat majitelům zprávu o skutečném stavu podniku a po Giordově odchodu byl jmenován na jeho místo.

"Dieter John bude pokračovat v rea­lizaci definované strategie. Ta nyní přechází do druhé fáze, kdy je třeba optimalizovat výrobu tak, aby firma mohla efektivně přejít na kompletní sériovou produkci vlastních letounů. Jasným cílem Aera je nyní dotáhnout rozjednané kontrakty na dodávky nových letounů L-39NG," říká mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík. Prototyp L-39NG by měl znovu vzlétnout letos v dubnu.

K realizaci mají v současnosti nejblíže zakázky pro LOM Praha a pro Senegal. O nákupu letadel L-39NG pro LOM za 1,1 miliardy korun měla už v lednu jednat vláda. Premiér Andrej Babiš ale transakci pozastavil kvůli nedostatku informací. Ty se týkají hlavně provozních nákladů nového letadla, bez jejichž vyčíslení se vedení státního podniku zdráhá smlouvu podepsat.

Podle Tvrdíka jsou ale jednání na dobré cestě. "Provozní náklady letounů jsou projednávány přímo s Centrem leteckého výcviku tak, aby byla zajištěna maximální transparentnost nákupu L-39NG. Kontrakt se státním podnikem LOM by měl být uzavřen v průběhu letošního roku," říká mluvčí.

Tato zakázka je pro Aero klíčová jako reference pro potenciální zahraniční zákazníky. LOM Praha zároveň nová letadla potřebuje, protože v prosinci uzavřelo ministerstvo obrany s tímto státním podnikem smlouvu o výcviku pilotů za 3,5 miliardy korun, přičemž zatím využívá zastaralá letadla L-39 Albatros.

Dalším nadějným zákazníkem je senegalské letectvo. Tamní ministerstvo obrany podepsalo loni na jaře smlouvu na dodávku čtyř letounů L-39NG v bojové verzi. Kontrakt nicméně neuzavřelo přímo s Aerem, ale s izraelským prostředníkem a na financování dodávky se má vedle České exportní banky (ČEB) podílet i jedna z izraelských bank. Ani zde se zatím nepodařilo zakázku dotáhnout do konce. "Česká exportní banka jedná se zájemci o poskytnutí odběratelského úvěru na nákup technologií Aera Vodochody," říká mluvčí banky Jan Černý. Podle informací Ekonomu ale zakázka narazila na nejasné financování, protože ČEB požaduje, aby za poskytnutý úvěr ručila přímo finanční skupina Penta, a jednání zdaleka nejsou u konce. Aero nicméně podle mluvčího Tvrdíka počítá s dodávkou letadel do Senegalu do 24 měsíců od okamžiku, kdy kontrakt vejde v platnost.

Penta uvažovala o prodeji či insolvenci Aera. Nakonec se ale rozhodla podnik podržet.

Zájem o nová letadla projevila také portugalská výcviková společnost SkyTech, která uvažuje o pořízení až 16 letadel, a americká firma RSW Aviation, která má zájem o 12 strojů z Vodochod. Ani jedna z těchto společností však dosud závaznou smlouvu nepodepsala. Aero přesto zahájilo sériovou výrobu nových letadel.

Nový šéf Aera chce podnikové finance ozdravit dvojím způsobem: podle informací Ekonomu plánuje nová úsporná opatření včetně možného dalšího propouštění a chce také částečně změnit výrobní strategii firmy. Na rozdíl od Giorda se John hodlá soustředit na posílení doplňkových výrobních programů. "Aero má nyní tři klíčové aerostructures programy: Airbus A220, Embraer KC-390 a ST Aerospace. U všech těchto programů očekáváme postupný nárůst objemu výroby," říká mluvčí podniku Tvrdík. Sériová výroba L-39NG podle něj pokračuje podle plánu, zdroje Ekonomu nicméně tvrdí, že vedení firmy počítá s částečným útlumem produkce nových strojů. Ta by se měla naplno rozběhnout až poté, co budou kontrakty se zákazníky definitivně potvrzeny a na účet Aera přijdou první zálohy.

Firmu pod novým šéfem čekají další úspory. Aero chce také zvýšit objem subdodávek pro další letecké výrobce.

Penta je zároveň připravena Aeru pomoci finanční injekcí, kterou bude podnik potřebovat na splácení závazků vůči bankám a dodavatelům.

Letiště na prodej

Peníze může Penta získat také prodejem letiště, které sousedí s areálem Aera Vodochody. Penta z něj za čtyři miliardy korun chtěla vybudovat mezinárodní letiště pro nízkonákladové aerolinky, které by konkurovalo ruzyňskému Letišti Václava Havla. Projekt je nicméně podmíněn výstavbou sjezdu z dálnice D8, pro který se zatím investorům nepodařilo získat souhlas Středočeského kraje ani města Odolena Voda, na jehož katastru by měla stavba vzniknout. Podle informací Ekonomu oslovila Penta čínskou státní firmu Citic, která však zájem o letiště nepotvrdila. Hodnota letiště v současném stavu se odhaduje zhruba na dvě miliardy korun.

Infografika: Aero čekají úspory a změna strategie, ve hře byl i prodej

Související