Třetí příčku Power 100, žebříčku sta nejvlivnějších osobností z oblasti umění dle magazínu Art Review, v loňském listopadu překvapivě místo jednotlivce obsadilo rovnou celé hnutí #MeToo. Podle vyjádření hodnotitelů jde nejen o reflexi medializovaných obvinění, ale o promítnutí vlivu na uměleckou scénu, instituce i samotný obchod s uměním, potažmo snahu o rovnoprávnější zapojení obou pohlaví v odvětví dosud ovládaném převážně muži.

Disproporce žen v oblasti sběratelství a galerijní reprezentace, která je ještě markantnější při pohledu na aukční výsledky, je letos také poprvé součástí analýzy světového trhu s uměleckými díly, několik let vycházející pod hlavičkou veletrhu Art Basel a banky UBS.

Minulý rok však přinesl řadu pozoruhodných událostí a důvodů k optimismu ohledně budoucího vývoje. Výstavy ve významné instituci se dočkala například výrazná osobnost výtvarné školy Bauhaus, textilní výtvarnice Anni Albersová (galerie Tate Modern), pionýrka abstrakce Hilma af Klintová (newyorské Guggenheimovo muzeum) nebo impresionistka Mary Cassattová (Musée Jacquemart-André). Londýnská National Gallery za rekordní částku 3,5 milionu liber rozšířila svou sbírku o působivý autoportrét raně barokní malířky Artemisie Gentileschiové. Mediálnímu zájmu se autorky starého umění dočkaly také díky nápadité kampani bývalé Posh Spice a úspěšné módní návrhářky Victorie Beckhamové. Dražba Female Triumphant, představující vybrané malířky 16. až 19. století, dokonce přinesla autorské maximum E.-L. Vigée Le Brunové ve výši 7,2 milionu dolarů.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se