Češi si střeží osobní údaje více než dřív. Přispělo k tomu evropské nařízení o ochraně osobních údajů, kterým se musí firmy, úřady, ale třeba i nemocnice po celé Evropské unii řídit od loňského května. Statistiky Úřadu pro ochranu osobních údajů ukazují, že od účinnosti nařízení výrazně vzrostl počet stížností na správce a zpracovatele dat. Za devět měsíců platnosti nových pravidel do konce letošního února jich úřad obdržel 3223. Za celý rok 2017 jich přitom řešil jen 1684.

"Přibylo stížností na zpracování údajů získaných z veřejných rejstříků. Přetrvávají stížnosti týkající se telemarketingu, kamerových systémů, předávání údajů do bankovních a nebankovních registrů," uvádí Vojtěch Marcín z Úřadu pro ochranu osobních údajů. Zdaleka ne všechny podněty jsou ale oprávněné. Většinu jich úřad rovnou odmítá. Na porušení pravidel plynoucích z evropského nařízení jich od loňského května prověřoval zatím jen 626.

Na zjevně nepřiměřené požadavky občanů na správce a zpracovatele dat poukazuje i Sdružení pro internetový rozvoj. "Asi nejčastějším omylem uživatelů internetu je domněnka, že mají jakési univerzální právo na výmaz. Neuvědomují si, že informace, které se v minulosti o jejich osobě objevily v tisku, nejsou jen jejich osobními údaji, ale že je tu také veřejný zájem, oprávněný zájem vydavatelů a podobně," upozorňuje manažerka sdružení pro oblast veřejné správy Jana Břeská.

Mnozí lidé také čekali, že se po uvedení nových pravidel do praxe sníží počet obtěžujících marketingových e-mailů. Jenže v reálu tomu tak není − maily chodí stále a většina služeb v souvislosti s GDPR chtěla "něco" schválit. "Lidé si neuvědomují, že i obchodník má takzvaný svůj oprávněný zájem a může zákazníkům zcela legálně nabídnout například doplňkové zboží či služby k produktu, který si od něj v nedávné době koupili," dodává Břeská. Oprávněný zájem se přitom řadí vedle souhlasu zákazníka nebo požadavku zákona mezi legitimní důvody, které opravňují správce ke zpracování a využití osobních údajů jeho klientů.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.