Zvýšit zaměstnanost zdravotně a sociálně znevýhodněných je cílem vládou chystaného zákona o sociálním podniku. Pokud bude ve firmě pracovat alespoň 30 procent lidí se zdravotním handicapem, v předdůchodovém věku či například se záznamem v trestním rejstříku, snadněji se takovýto podnik dostane ke státním zakázkám a zvýhodněným úvěrům.

Kvalita jako u "zdravých" firem

Česká legislativa dosud žádnou definici sociálního podniku neobsahuje, nicméně podle databáze spravované ministerstvem práce a sociálních věcí se k tomuto statusu hlásí 235 společností. Příkladem fungujícího sociálního podnikání je Centrum služeb Broumov, provozující sedm let tiskárnu. "Na začátku jsme se potýkali s řadou problémů, učili jsme se, jak pracovat s handicapovanými kolegy, ale také to, jak vypadá tiskařský trh. Naše představy před založením firmy byly dost naivní. Počítali jsme třeba s tím, že status sociální firmy bude konkurenční výhodou," popisuje zkušenosti vedoucí podniku Jan Školník. Tiskárna zaměstnává momentálně deset lidí, polovinu z nich tvoří zdravotně postižení.

Podle Školníka však ve firmě záhy zjistili, že je třeba mít především kvalitní služby porovnatelné se "zdravou" firmou a konkurenceschopné ceny. "To, že jsme sociální firmou, zajímalo jen menší část zákazníků. Ti jsou ale na druhou stranu věrnější," říká zakladatel podniku. Přes počáteční překážky broumovské centrum své sociální podnikání rozšiřuje, k tiskárně přibyl provoz zahradnických a úklidových služeb. Společnost hospodaří s mírným ziskem v řádu statisíců korun. Většina z něj putuje zpět na provoz tiskárny, část pak na kulturní a vzdělávací činnost.

Naopak teprve na začátku podnikání je Prádelna Zlín. Firma zahájila činnost loni v létě a podle ředitelky Martiny Kadlecové tak řeší prakticky vše, od nastavení provozu přes získávání zakázek a podporu pracovníků až po financování. "Největší díl podpory, který nám umožnil zahájit činnost, plynul z Operačního programu Zaměstnanost. Dále jsme využili příspěvků od úřadu práce. I přesto jsme si museli vzít úvěr," popisuje Kadlecová.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.