Příběh Simony Kijonkové připomíná pohádku. Dívka z chudých poměrů, kterou se třemi sou­rozenci vychovávala jenom maminka. Když studovala vysokou školu, nějaký čas tajně přespávala v nemocnici, kde si přivydělávala na studia. Před deseti lety začala podnikat. Logistickou firmu Zásilkovna, která doručuje lidem balíky z internetových obchodů, postavila z ničeho. Nyní šlape na paty České poště, ovládla několik evropských zemí a chystá expanzi do Asie. "Od čtrnácti let jsem věděla, že chci podnikat, a šla jsem za tím," říká Kijonková

Za rok 2017 jste měli příjmy 470 milionů korun. Už znáte čísla za loňský rok?

Už nejsme jenom Zásilkovna, máme čtrnáct firem. A za celou skupinu byl v roce 2018 obrat 790 milionů korun. Aktuálně se velmi zabývám bohulibou činnos­tí, jako je dostavění celého holdingu Packeta, pod který Zásilkovna patří. Za českou Zásilkovnu je to 594 mi­­lionů korun.

Trendem je tedy růst o desítky procent...

Narostli jsme o šedesát procent. A vidíte, vy se usmíváte, ale já vůbec nejsem spokojená.

Já se neusmívám. Jakého růstu chcete dosáhnout?

Za rok 2019 bych byla ráda, kdybychom rostli na úroveň 1,4 miliardy korun. Někteří naši ředitelé se netváří úplně nadšeně, protože z malých čísel se roste nádherně, ale z větších už hůře. Mám však teorii, že v letošním roce bude doznívat konjunktura, kdy můžeme ještě hodně vyrůst. Rok 2020 už vnímám jako přípravu na předkrizovou dobu. A ekonomický cyklus naši firmu velmi ovlivňuje.

Takže už vnímáte blížící se zpomalení?

Určitě. Nepovažuji rok 2020 za krizový, ale už nebudeme schopni tak významně růst. Z našich 26 tisíc klientů, což jsou z 99 procent internetové obchody, někdo končí dnes a denně. Ale v roce 2020 mohou klienti odpadávat častěji. Je proto potřeba mít několik variant. V Česku máme sedm dep. Na ta se vážou velké náklady. Tam už dnes modelujeme čísla jak pro letošní rok, tak pro ten další. Když letos plánujeme významný růst, musíme se připravit na předvánoční sezonu, kdy jsou obchody čtyřnásobné proti průměru roku.

Kolik procent z vašich výkonů dělá Česko?

Zhruba 85 procent.

Já jsem technicky orientovaný člověk. Z mé zkušenosti platí, že každý proces, který neprojde přes IT, skončí selháním.

To se nemění?

Za poslední dva roky se to téměř neměnilo. Cizina roste zatím o jednotky procent. Můj výhled je do pěti let tento poměr otočit. Byla bych ráda, aby Česko dál rostlo a mělo významná čísla, ale aby poměr byl 20 procent Česko a 80 procent svět. Mluvím za celou skupinu Packeta. Maďarsko, Slovensko nebo Rumunsko, které rostou z malých čísel, nám rostou o více než sto procent. To mě těší, ale vždy si dokážu představit větší růst.

Jak chcete růst v cizině, abyste onen poměr otočili?

Připravujeme start-up, je to zatím taková tajná operace. Já jsem technicky orientovaný člověk. U všeho, co dělám, se nejdřív ptám, jak bychom to mohli zefektivnit, naprogramovat. Z mé zkušenosti platí, že každý proces, který neprojde přes IT, skončí selháním. Chybou lidského faktoru v jakékoliv části řetězce. Všechny procesy se snažím řešit přes IT. Aktuálně máme otevřeno něco přes šedesát projektů, což je vzhledem k velikosti naší firmy neskutečné. Ale vždy říkám kolegům: Když nebudeme věci posouvat, nebudeme vymýšlet nové projekty, stagnace je první krok k úpadku.

jarvis_5c769566498e5e3b1db6f85a.jpeg
„ Kdybyste se zeptal na moji pozici, tak jsem roztleskávač. Řeknu: Porosteme o osmdesát procent. A je ticho. Všichni se po sobě dívají a ptají se, dáme to, nedáme to? Dáme to,“ říká Simona Kijonková.
Foto: Josef Horázný

Co je podstatou onoho tajného projektu?

Vyvíjíme start-up, který bude digitální logistickou plat­formou. Odkudkoliv kamkoliv si budete moci zaslat zá­silku. A získáte veškeré informace k logistice po celém světě.

Skutečně budete posílat zásilky po celém světě?

Ano. Do Austrálie, do Ameriky, do Asie. Právě jsem se z Asie vrátila. Byla jsem tam s kolegy ze zbrojařského průmyslu a připadala si mezi nimi jako exotický pták. Z e-commerce jsem tam byla sama. Nicméně když jsme měli v Singapuru jednání s partnery, tak kolem mého stolu nastala úplná mela. Všichni mají zájem obchodovat s Evro­pou. Singapur vnímám jako bránu do jihovýchodní Asie. Třeba v Indii, která má 1,3 miliardy obyvatel, je jich na internetu aktivních jen dvě stě milionů. Pro e-commerce je tam obrovský potenciál. V Asii jako by přeskočili jednu vývojovou etapu. Vůbec nepoužívají počítače a e-maily. S celou Asií si chatuju na WhatsAppu.

Je vstup do Asie vaší současnou hlavní prioritou?

Co se týká logistické infrastruktury, skutečně připravujeme vstup do Asie. V Česku je asi 43 tisíc internetových obchodů. My spolupracujeme s 26 tisíci, většina má české klienty.

Na druhé straně, české e-shopy jsou ve srovnání s ostatními státy Evropy nesmírně proexportní. Stačí zmínit Astratex, Alzu, Alensu, Notino, Foodshop nebo Different. Doslova nakopaly zadek lokálním hráčům a staly se jedničkami v daných oborech. Česká e-commerce je nesmírně dravá a šikovná. Evropská unie už jí začíná být malá. My jí pomáháme do třetích zemí. Teď nás čeká brexit.

Česká e-commerce je nesmírně dravá a šikovná. Evropská unie už jí začíná být malá. My jí pomáháme do třetích zemí.

Co od něj očekáváte?

Obávám se, že bude divoký. My máme naštěstí připravené systémy na celní deklaraci. Přestože nás teď občas zastavily na hranicích fronty, provoz do Británie je zatím plynulý. Nicméně se obáváme, že bude docházet ke zdržení, budeme muset začlenit celní deklaraci. Pro české e-shopy to znamená, že budou na britském trhu méně konkurenceschopné. Není to jenom o cenách, ale i o čase.

Už loni na podzim jsem ale našla partnera, se kterým v rámci brexitu dokážeme spolupracovat. Naskladnit zboží pro naše internetové obchody. Jsou dvě varianty. Buď budete procházet celní deklarací, nebo na území Británie naskladníte zboží. To bych doporučovala. Je zajímavé, že u hranic už tam nejsou žádné volné sklady.

Čekáte v souvislosti s brexitem zhoršení obchodní bilance s Británií?

Za českou e-commerce to bude marginální. Jsme špičkami spíš v oblasti střední a východní Evropy, od Ukrajiny po Rumunsko či Bulharsko. V těchto zemích fungujeme dlouho a musím říct, že tamní zákazník už ani nevnímá, že je to český e-shop, mají je za vlastní. Obchody jsou samozřejmě lokalizované a přizpůsobené marketingem i uživatelským prostředím dané zemi.

Vraťme se k Asii. Jak má vypadat váš vstup na tento trh?

V Asii je trošičku problém, že tam firmu nemůžete založit ze sta procent. Pokud bych měla v plánu vstoupit do Indie, což v horizontu jednoho roku mám, je potřeba mít indického partnera. Mám ho vybraného a už se byl podívat na systémy tady v Česku. Žádné smlouvy ještě podepsané nejsou, ale pro mě podání ruky znamená, že budeme dělat byznys. A budeme pracovat na tom, aby se vše rozjelo v horizontu jednoho roku. V Asii to funguje tak, že musíte být v každodenním styku, musíte mít vztahy více neformální, téměř rodinné.

Jak složité je vybudovat pobočku v cizí zemi?

Není to jednoduché. Třeba v Rumunsku nám analýza a příprava trhu trvaly asi půl roku. Pak jsme museli entitu založit, vybudovat infrastrukturu, napojit se na všechny sítě a partnery. Na Ukrajině to byl roční proces. Co se týká Asie, jsem velmi pokorná. S myšlenkami vstoupit tam už pracuji rok. Indii budeme rok připravovat. Do Asie nejprve budeme zasílat na dálku. Studuji, jestli to bude možné přes Singapur. S největší pravděpodobností to půjde, ale ne do všech zemí. Určitě to nepůjde do Indie. Budu studovat Indonésii a jihovýchodní Asii, zda je to možné tímto způsobem. Clít umíme, takže je to o technickém napojení na logistické partnery v daných zemích.

Abych se zorientoval. Asie přes Singapur je jeden plán. Tam by mělo mířit zboží z českých e-shopů...

Pro internetový obchod se nabízejí dvě cesty. Lokální mutace v dané zemi, nebo přes místní srovnávače a internetová tržiště. Třeba jako Amazon v rámci západní Evropy. My teď připravujeme jednotlivé seznamy těchto tržišť. A nabídneme internetovým obchodům jak pomoc s vybudováním lokálního brandu, tak napojení se na lokální tržiště.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.