Německý automobilový průmysl loni už téměř nerostl, i když jak výrobci, tak dodavatelé zaměstnali další tisíce nových lidí. Zjistila to studie poradenské společnosti Ernst & Young (EY). Zatímco počet zaměstnanců v německém automobilovém průmyslu se v roce 2018 zvýšil o 1,7 procenta a je se zhruba 834 tisíci pracovníky na novém rekordu, tržby vzrostly jen o 0,4 procenta na 425 miliard eur (téměř 11 bilionů korun), ač i ony byly rekordní, a vývoz se dokonce poprvé od roku 2013 snížil.

Ještě v roce 2017 přitom firmy z odvětví utržily meziročně o celých pět procent více. Více se přitom loni dařilo dodavatelům - jejich obrat se meziročně zvýšil o 2,1 procenta, zatímco výrobci se museli spokojit s poklesem o 0,2 procenta. Stejně i dodavatelé výrazněji navyšovali počet zaměstnanců.

První pololetí charakterizoval ještě výrazný růst, ale ve druhé části roku již byl patrný pokles tržeb způsobený i novou metodikou měření emisí a spotřeby WLTP, uvádí ve studii EY.

Export pak loni vykázal nejsilnější pokles od krizového roku 2009 - německý automobilový průmysl vyvezl v roce 2018 o 2,3 procenta méně zboží. Nejdůležitějšími trhy byly Spojené státy a Čína, která loni odsunula z druhého na třetí místo Británii. Na 12. místě za Japonskem se umístila Česká republika, kam v roce 2018 směřovalo 5,8 procenta vývozu německého automobilového průmyslu.

Podle analytika EY Petera Fusse bude pro německý automobilový průmysl obtížný i letošní rok. Slábnou velké trhy a výrazně negativně se prý projeví, pakliže skutečně přijdou, i americká dovozní cla a brexit bez dohody, řekl ekonom agentuře DPA. Ani současný nárůst zaměstnanosti není podle Fusse udržitelný.

Studie vycházela pouze z údajů německého statistického úřadu a německého úřadu práce. Nejsou v ní tedy zahrnuty tržby, které německé podniky vykázaly v zahraničí, ani výrobky, jež odtud vyvezly do dalších zemí.