Už téměř deset let fungují v Česku datové schránky, které mají usnadnit komunikaci s úřady. Využívají je zatím ale hlavně jen ti, pro které jsou povinné, tedy hlavně firmy, družstva nebo advokáti. U běžných občanů, kteří si je mohou zřídit dobrovolně, se zatím příliš nechytly. Podle statistik ministerstva vnitra je využívají jen dva ze sta dospělých Čechů.

Datových schránek si dosud lidé a firmy zřídily necelý milion. Pro srovnání: klasický e-mail na Seznam.cz má přes osm milionů lidí a podniků. A to je jen jeden z poskytovatelů e-mailových schránek v Česku. Podle průzkumu agentury NMS Čechům na datových schránkách vadí hlavně složité uživatelské prostředí. Navíc často ani nevědí, kde si schránku mohou zřídit nebo k čemu všemu ji mohou využít.

Od zřízení datové schránky odrazuje také to, že úřady do nich ne vždy doručují, ač jim tuto povinnost nařizuje zákon. Před třemi lety upozornila na tento problém veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová. Od té doby sice stížností, které na nedodržování zákonné povinnosti dostává, ubylo, nicméně pořád přicházejí.

Problémy s doručováním potvrzuje i Asociace malých a středních podniků a nepopírá je ani ministerstvo vnitra, které má síť datových schránek na starosti. Na nedodržování zákonné povinnosti ze strany úřadů si u něj stěžují desítky lidí ročně. "Pokud ministerstvo vnitra stížnost na možné pochybení některého z úřadu obdrží, pošle stěžovateli stanovisko, ve kterém mu doporučí další postup, včetně případného právního názoru na možné pochybení úřadu," říká mluvčí resortu Ondřej Krátoška. Na chybu upozorní také úřad, který dopis poštou místo datovou zprávou poslal.

Potvrzeno soudy

Povinnost doručovat prioritně do datových schránek mají podle zákona úřady už od jejich zřízení v roce 2009. Přesto toto pravidlo musely potvrdit soudy. Před dvěma lety tak například kvůli tomu Nejvyšší správní soud zrušil pokutu za dopravní přestupek udělenou zlínským krajským úřadem. V rozsudku mimo jiné konstatoval, že do datové schránky musí úřady posílat písemnosti i v případě, že si ji uživatel zřídí až v průběhu správního řízení, a nemohou se "vymlouvat" na to, že předtím jim posílal dopisy klasickou poštou anebo že existenci datové schránky prověřily na začátku řízení a tehdy ji účastník ještě neměl.

"Pokud si adresát zřídí datovou schránku, jeho povinnost kontrolovat poštu na adrese trvalého pobytu zaniká, neboť je oprávněn spoléhat, že orgány veřejné moci v souladu se zákonem budou veškeré písemnosti doručovat do datové schránky," uvedl v rozsudku soudce Nejvyššího správního soudu Jaroslav Vlašín.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.