Mnoho velkých společností nahrává a ukládá veškeré úkony, které na svých telefonech provádějí uživatelé iPhonů. Podle serveru TechCrunch jim to umožňují jejich aplikace, které si uživatelé stáhnou. Přístup k údajům lidí takto získávají třeba Air Canada nebo cestovatelský portál Expedia.

Aplikace bez vědomí a souhlasu uživatele nahrává každé kliknutí nebo zápis, který v rámci práce s aplikací dotyčný provede. Zaznamenává také veškeré citlivé a osobní údaje, které do ní zadává, a to včetně čísla kreditní karty, cestovního dokladu nebo jednotlivých hesel. Tyto údaje pak dostatečně nezakrývá. 

K zaznamenávání aktivity se využívá technologie "session replay", kterou v případě Air Canada vložila do aplikace analytická firma Glassbox. Ta zaznamenává každý úkon v aplikaci a v podobě screenshotů ho odesílá vývojářům, kteří data využívají k odhalení chyb a nefungujících prvků, a mohou tak také sledovat chování zákazníka. Služby Glassboxu využívají i firmy jako Abercrombie & Fitch nebo Hotels.com.

Jak uvádí server The Verge, tyto praktiky jsou v oblasti mobilních aplikací běžné. Problém ale nastává ve chvíli, kdy společnosti dostatečně nešifrují citlivé údaje uživatelů, a může tak velice snadno dojít k jejich zneužití. A to je právě případ již zmiňované Air Canada.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Jakým způsobem byly v nedávné době ohroženy údaje zákazníků Air Canada? A jak na problém reaguje vedení firmy?
  • Informují aplikace své uživatele o tom, že jejich činnost zaznamenávají?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se