Ještě před třemi lety Češi kupovali hlavně televizory s úhlopříčkou 40 palců, nyní mají podle největšího českého e-shopu Alza.cz zájem o obrazovky o velikosti 55 palců nebo větší. Za konjunktury prostě požadují víc zboží a větší kvalitu, chtějí si plnými doušky užívat prosperity. Od konce recese v roce 2013 narostly průměrné mzdy z 25 tisíc na 32 tisíc korun měsíčně a to stačí nejen na nákupy nebo úvěry na bydlení, které narostly o polovinu, ale také na výrazný růst úspor. Vklady v bankách stouply za stejné období z 1595 na 2284 miliard korun.

33 procent

Čechů předpokládá, že letos utratí více peněz než loni. Většina z nich to ale přisuzuje rostoucím cenám zboží a služeb.

I podle agentury Kantar CZ, respektive studie Lifestyle 2018, která mapuje životní styl Čechů, se optimismus z pozitivního vývoje ekonomiky odráží jak v růstu celkové spokojenosti, tak ve spotřebním chování populace. S ekonomickým růstem, nízkou nezaměstnaností a zvyšujícími se platy lidé přestali šetřit a daleko více než v minulých letech nakupují. Od piva a spotřebního zboží přes ojeté auto­mobily až po byty. Nebo vyjíždějí za zážitky a exotikou. A potvrzuje se, jak velice materiálně je postkomunistická česká společnost založena. "Nárůst spokojenosti se životem dokonale koreluje s meziročním nárůstem mezd," řekla týdeníku Ekonom Eva Morávková, hlavní autorka zmíněného výzkumu.

Utrácíme jako nikdy

O tom, že místo šetření nastoupilo utrácení všeho druhu, nelze pochybovat. Za pět let výdaje domácností na spotřebu narostly z 1931 na 2537 miliard korun. Někdy to vede k plýtvání, protože lidé se odnaučili šetřit elektřinou a pitnou vodou. Méně než za recese se sleduje i spotřeba tepla. Podle analýzy Kantaru za poslední čtyři roky výrazně ubylo i nákupů v cenových akcích a levných diskontech a hypermarketech a spolu s tím klesl zájem o levné potraviny. Lidé přestávají jíst doma a o čtvrtinu narostly návštěvy v restauracích. Podobně přestali škudlit na výdajích za kina, divadla a za návštěvy kulturních a sportovních akcí.

Třetina dotázaných je rozhodnuta utrácet více, protože si to prostě přejí. Lidé se ale většinou domnívají, že jsou k utrácení tlačeni proti své vůli, protože se ceny zboží a služeb neustále zvyšují a vše je "dražší a dražší". Což si podle uvedeného průzkumu myslí 62 procent dotázaných. Ti nad padesát let ze tří čtvrtin, u nejmladší generace má tento pocit třetina respondentů.

Za co vlastně Češi chtějí utrácet? Polovina za dovolenou − zájezdů chtějí více a dražších − a za koníčky. Třetina si chce zlepšit bydlení a vybavit domácnost, už proto, že takové výdaje v minulých letech zpravidla odkládali. Roli hraje i touha více si dopřát při běžných nákupech a patrné je rozhodnutí vynakládat více peněz na děti. Pětina dotázaných mluví o podstatně větších akcích a má spadeno na automobily či byty.

Hospodaření bez rezerv

Na konkrétní nákupy má vliv kombinace více peněz v peněžence a nových technických možností. "Dá se říci, že trh s elektronikou, ICT a domácími spotřebiči v roce 2018 determinovala rostoucí kupní síla," řekl Ekonomu obchodní ředitel společnosti Alza.cz Petr Bena. A zákazníky podle něj zajímají i inovace a nové technologie. Loňským hitem se staly chytré hodinky a věci pro chytrou domácnost − osvětlení, zámky, zabezpečení nebo termostaty. Či televizory s kvalitnějším obrazem, technologií OLED a QLED. Letěly také herní notebooky vyšší cenové kategorie, elektroauta pro děti a robotické hračky. U mobilů se do Alzy chodilo pro novinky typu iPhone Xs a Xr nebo pro vlajkové produkty prémiových značek Apple a Samsung. Zákazníci byli ochotni si připlatit.

Od předchozí recese totiž vrostl důraz na kvalitu. Důraz na ni je ale dán také tradičním českým pragmatismem, který s rozvojem internetu nabírá nové rozměry. "Srovnávače cen à la Heure­ka se u nás těší obrovské oblibě," tvrdí Eva Morávková. Připomíná i nový trend: rostoucí důraz na kvalitu a složení potravin, který k nám v posledních letech přichází ze Západu. Trend zdravého životního stylu podle hesla "vím, co jím" a požadavek stejné kvality potravin v celé Evropské unii. Samotné nakupování většina bere velice věcně, jako získávání potřebných věcí, které každého obírá o volný čas. Překvapivě pouze třetina zákazníků vidí podle zjištění Kantaru v návštěvách obchodů zážitek a zábavu. Většinou jde o mladé lidi, kteří se ještě nemusí starat o "povinné" rodinné nákupy.

Konjunktura má nicméně své meze. Téměř polovina Čechů nemá finanční rezervu, která by překračovala výši jednoho měsíčního příjmu. Částečným vysvětlením je fakt, že se nijak nebrání půjčkám a ty se staly naprosto normální součástí jejich života − spotřebitelské úvěry loni dosáhly celkové výše 244 miliard korun.

V praxi jsou u zadlužování patrné rozdíly. Zatímco lépe vydělávající vysokoškoláci si pořizují hypotéky, aby dosáhli na vlastní bydlení, příslušníci nižších sociálních vrstev mají zájem o snadné úvěry od nebankovních institucí, byť za cenu vyšších úroků. Někdy jde o vybavení domácnosti, jindy o peníze na dovolenou, nebo dokonce na vánoční dárky pro děti.

Mementem přitom je, že desetina lidí nad patnáct let čelí exekucím. Celkem jde skoro o 900 tisíc dlužníků, přičemž nejhůře postiženi jsou v Ústeckém a Karlovarském kraji. S tímto údajem je v souladu závěr Českého statistického úřadu, že devět procent Čechů loni žilo v příjmové chudobě, od níž už není daleko k tomu, že statisíce lidí ani v 21. století nepoužívají telefon, pračku či televizi.

Vše pro rodinu

Vzestupu ekonomiky a životní úrovně podle agentury Kantar odpovídá vzestup spokojenosti Čechů se životem. Spokojenost podle mezinárodně užívaného TRI*M indexu setrvale roste od roku 2012, kdy za převažující "blbé nálady" dosaho­vala jen 45 bodů. Nyní vystoupala na 56 bodů. Přičemž hranice 50 bodů, která podle výzkumníků dělí nespokojenost od spokojenosti, byla u nás překročena teprve před dvěma lety.

"Z vývoje posledních let je zřejmé, že se lidem daří čím dál lépe a že se to promítá do všech oblastí jejich života," podotýká Eva Morávková. Při bližším pohledu vychází ve výzkumu nejlépe rodinný život. Ten je hodnocen na 64 bodů, o tři více než před dvěma lety. Hlavní zásluhu na tom mají ženy a starší lidé, kteří této sféře přikládají zásadní význam.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Domácí společnost je materiální - podle průzkumu mezi pěti tisíci respondenty roste spokojenost přesně tak, jak se zvyšují platy a je více peněz na nákupy.
  • Polovina z nás chce více utrácet za dovolenou a koníčky, třetina za zlepšení bydlení a vybavení domácností. A pětina se chystá na větší akce - na pořízení bytu či automobilu.
  • Ani vzestup životní úrovně nezlepšil pohled na politiky - 80 procent veřejnosti je přesvědčena, že většina z nich posty zastává z čistě zištných důvodů.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.