Největší český internetový obchod Alza.cz loni zvýšil tržby o 19,3 procenta na rekordních 25 miliard korun bez DPH. E-shop se tak zařadil do první desítky největších obchodníků v ČR. Počet objednávek stoupl o 30 procent na 10,3 milionu. Zákazníků měl obchod 3,7 milionu. E-shop letos plánuje expanzi do Rakouska a Německa. Společnost o tom informovala na tiskové konferenci, výši zisku neuvedla.

Obrat rostl napříč zeměmi, kde e-shop působí - v ČR o 21 procent, na Slovensku o 15 procent. "V Maďarsku dosáhl obrat téměř jedné miliardy korun, meziroční nárůst činil 129 procent. Přes 51 procent plateb bylo uskutečněno kartou (terminál i on-line), více než 50 procent objednávek šlo z mobilních zařízení," uvedl místopředseda představenstva Tomáš Havryluk.

Mezi kategorie zboží s obratem vyšším než miliarda korun patřily notebooky, mobilní telefony, počítačové komponenty, příslušenství, televize, bílé elektro (například pračky a sušičky) a malé domácí elektro.

Alza.cz během prodejně nejsilnějšího dne, jímž byl 17. prosinec, dosáhla obratu 240 milionů korun a vyřídila 108 648 objednávek. Za minutu zaměstnanci zpracovali v tento rekordní den 388 objednávek, tedy 6,5 za vteřinu.

E-shop také loni rozšířil distribuční síť a v listopadu zahájil prodej výrobků vlastní značky AlzaPower, která zahrnuje 49 položek, jako jsou nabíječky, kabely, baterie, powerbanky a další.

V letošním roce plánuje Alza pokračovat v expanzi v Maďarsku a rozjet expanzi do Rakouska a Německa. E-shop chce začít s prodejem krmiv pro domácí mazlíčky a rozšířit segment sportovních potřeb. "Rádi bychom se stali největším sportovním e-shopem v Čechách," dodal Havryluk. Firma také pracuje na zrychlení procesu dodání zboží a rozšíření pobočkové sítě.

Alza.cz zvýšila v roce 2017 zisk o čtvrtinu na 808 milionů korun. Působí na 26 trzích EU, má 1500 zaměstnanců. Předsedou představenstva a zakladatelem e-shopu je Aleš Zavoral. Firmu Alza.cz vlastní skupina investorů, kteří ji ovládají přes holdingovou společnost L.S. Investments Limited se sídlem na Kypru.

Mezi největší internetové obchody v ČR patří dále Mall.cz, Notino.cz, CZC.cz či Kasa.cz. Například společnost Sully System, která zastřešuje e-shopy Mall Group a další e-commerce aktivity, dosáhla ve finančním roce 2016/2017 konsolidovaných čistých tržeb osm miliard korun a měla ztrátu 872 milionů korun.

Tržby tuzemských internetových obchodů stouply loni meziročně o 17 procent na 135 miliard korun, vyplývá z údajů srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci. Podíl e-shopů na maloobchodních tržbách stoupl na 11,4 procenta.