Výroba osobních aut v Česku se loni zvýšila o 1,7 procenta na nový rekord 1,437 milionu vozů. Rostla již pátý rok v řadě. Produkce největší automobilky Škoda stoupla o 3,3 procenta. Export osobních vozidel meziročně vzrostl o dvě procenta, zatímco domácí poptávka o 1,7 procenta poklesla. Oznámilo to ve čtvrtek Sdružení automobilového průmyslu.

Automobilky podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara těžily z pokračující silné poptávky, ale zároveň se pohybovaly na hranici své kapacity. "Celková poptávka ještě rostla, byť třeba v Číně trh po mnoha letech klesl. Museli jsme se ale také vyrovnávat s regulatorním rámcem, například novým způsobem homologačního měření emisí WLTP," řekl.

Odboráři Škody Auto představili své nekompromisní požadavky. Chtějí nejlepší růst mezd v Česku a mít náskok před výdělky ve východní Evropě

Škoda Auto zvýšila výrobu na 886 103 vozů, v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech naopak produkce klesla o 4,6 procenta na 340 300 aut, což bylo ale o 3,1 procenta více, než předpokládal původní plán. Kolínská TPCA se v roce 2018 vrátila k růstu výroby, a to o šest procent na 210 993 vozidel.

Výroba autobusů se za leden až prosinec zvýšila o 5,6 procenta na 4890 vozů. U největšího výrobce Iveco produkce stoupla o 4,4 procenta na 4283 vozidel. SOR Libchavy zvýšil výrobu o více než pětinu na 573 autobusů. KH motor Centrum z Opavy vyrobila 34 autobusů.

Údaj o výrobě nákladních aut za celý rok nebyl k dispozici. Do září vyrobily Tatra a Avia 598 vozů. Výroba přívěsů a návěsů loni meziročně vzrostla o 0,4 procenta na 25 298 vozidel.

Jediný výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil 1493 strojů, tedy o 162 kusů více než v roce 2017.