Testování ukázalo, že tzv. platooning, tedy jízda v konvojích elektronicky propojených kamionů, není v současné době ekonomicky zajímavá, oznámila společnost Daimler. Podle výrobce vozů značky Mercedes-Benz to platí minimálně pro dálkové přepravy pomocí moderních aerodynamických nákladních vozů.

Platooning označuje skupinu nákladních vozidel, která jsou řízena na dálku jízdou vedoucího vozidla. Přítomnost řidiče je nutná pouze v řídicím vozidle, v ostatních vozech řidiči jízdu jen monitorují. V budoucnu by tato vozidla mohla být zcela bez řidiče, to však zatím kvůli řadě legislativních i technických problémů není v běžném provozu možné.

Výhodou platooningu měla být úspora paliva dosažená díky lepší aerodynamice vozidel, která jedou ve skupině za sebou v krátkých vzdálenostech. Výsledky zkušebního provozu však ukázaly, že úspora paliva je nižší, než se předpokládalo, a to i v ideálních podmínkách, které neodpovídají běžnému provozu. Úspory paliva se navíc dále snižují, když se skupina rozpojí. Největších úspor mělo být v platooningu teoreticky dosahováno na dlouhých dálničních trasách. Avšak ani americké dálnice tento přínos neprokázaly.

Daimler se věnuje zkoumání možností platooningu již několik let a tuto dopravní technologii také propagoval. Nyní svůj pohled na platooning změnil. Podle společnosti to však neznamená, že by Daimler přestal podporovat partnerské projekty, které již probíhají.

Zatím také není zřejmé, jak na rozhodnutí Daimleru zareagují další výrobci nákladních automobilů, kteří se platooningem rovněž zabývají - zda svůj pohled na tuto dopravní technologii rovněž přehodnotí, nebo budou v jejím rozvoji pokračovat i nadále.

Platooning testuje například logistická společnost DB Schenker, která ve spolupráci s výrobcem MAN Truck & Bus nasadila v létě skupinu vozidel na 145 kilometrů dlouhou trasu mezi Mnichovem a Norimberkem, kde propojená vozidla přepravují běžný náklad. Propojené konvoje ve zkušebním či polozkušebním provozu mají rovněž DAF Trucks, Iveco, Scania a Volvo Trucks.

Daimler Trucks se podle svých slov hodlá nadále zaměřovat na vývoj plně autonomních vozidel, která umožní jízdu téměř bez zásahu řidiče. Společnost v této oblasti vytvoří ve svých výzkumných střediscích autonomní jízdy dvě stovky nových pracovních míst. Hlavním centrem výzkumu je vývojové centrum Daimler Trucks v americkém Portlandu, které se zabývá všemi aspekty vývoje, testování a validace autonomních vozidel. Odborníci v Portlandu úzce spolupracují s výzkumnými a vývojovými firemními centry v německém Stuttgartu a indickém Bangalore.

Související