Letošní rok přinese padesáté výročí automobilů řady Škoda 100/110. Do sériové výroby se dostaly na sklonku léta 1969, přičemž prvotní návrh karoserie byl v té době již šest let starý. A navíc částečně inspirovaný modely Renault 8 a Simca 1000 ze samého počátku šedesátých let.

Škoda 100 neznamenala pro mladoboleslavskou automobilku takový skok vpřed, jaký přinesl model Škoda 1000 MB z roku 1964. Byl to však model, který motorizoval někdejší Československo a spolu s dovozem žigulíků umožnil v 70. letech zrušit pořadníky. Z tohoto hlediska šlo o mimořádně významný automobil.

Celková výroba sedanů Škoda 100 s litrovým čtyřválcem umístěným vzadu dosáhla v Mladé Boleslavi 820 tisíc kusů. O něco dražších čtyřdveřových aut Š-110 s motorem o objemu válců 1,1 litru vzniklo 260 tisíc. V závodě Kvasiny navíc v letech 1970 až 1980 smontovali 57 tisíc odvozených sportovních automobilů Škoda 110 R Coupé, které jsou dnes vysoce ceněné.

Úsměv musel zmizet

Jak uvádí Jan Tuček v knize Legendární Škoda 1000 MB, ideový návrh budoucí Škody 100 se objevil již v roce 1963. Tedy dříve, než výrobní linku nové mladoboleslavské továrny opustilo první "embéčko".

Už tehdy bylo jasné, že vzhled nového modelu bude záhy potřebovat omlazovací kúru: design Škody 1000 MB vznikl koncem 50. let, a tak se stalo, že v době, kdy šla do výroby, její "usměvavé" oblé tvary neodpovídaly poslední módě. Ta velela nasadit vážnější výraz, používat ostřejší hrany a vystavovat na odiv velké rovné plochy.

První skici budoucí "stovky" pocházejí z května 1963. Na evolučním návrhu karoserie pracovali Josef Brokeš a Miloš Krejčíř. Podle původních předpokladů se měl mírně inovovaný vůz začít vyrábět po celozávodní dovolené roku 1968.

jarvis_5c35f16e498ec86e3b364682.jpeg
Motor Škody 100 vycházel z „embéčka“. Agregát byl spolu s chladičem umístěn za zadní nápravou.
Foto: Škoda Auto