Na svůj věk už má šestadvacetiletý Tomáš Jízdný za sebou hodně. S kamarádem vybudoval agenturu, která vozí české středoškoláky do zahraničí. Z vydělaných peněz koupili soukromé pražské gymnázium a před rokem otevřeli v Brně, Praze a Bratislavě pobočky American Academy, střední školy postavené na americkém vzdělávacím modelu.

"Podnikat jsem chtěl vždycky. Rodiče měli síť obchodů, takže to pro mě bylo přirozené. Do byznysu ve vzdělávání jsem se ale dostal náhodou," říká Jízdný.

Loni na podzim se však s obchodním partnerem Ondře­jem Kaniou rozešel, svůj podíl prodal a začal se věnovat vlastnímu ambicióznímu projektu. Nemá v úmyslu nic menšího než změnit systém středního školství.

Konec společného podnikání byl jako rozvod

K podnikání ve vzdělávání přivedla Jízdného vlastní zkušenost ze střední školy. Neseděl mu český styl výuky, který podle něj potlačuje individualitu studentů a je příliš standardizovaný a centralizovaný. "Všichni dnes musí ve všech předmětech dosáhnout stejných znalostí bez ohledu na to, v čem jsou dobří a v čem ne," vysvětluje své výhrady.

Jízdný vystudoval jednu z brněnských obchodních akademií a poté nastoupil na Provozně ekonomickou fakultu Mendelovy univerzity v Brně. Zároveň se pustil do podnikání se svým bývalým spolužákem z obchodní akademie Ondřejem Kaniou. S jeho zkuše­nostmi ze studijního pobytu ve Spojených státech začali nabízet tutéž službu dalším studentům. Navázali partnerství s několika desítkami soukromých středních škol v USA. "Na rozdíl od konkurence jsme zprostředkovávali celé studium, ne jen jeden rok. To je většinou jen takový jazykový kurz. Kdo studoval s námi, získal diplom podobný naší maturitě," říká Jízdný.

Jejich firma se domlouvala hlavně s internátními školami. "Většinou jsme pro každého studenta hledali vhodnou školu. Když jsme například měli golfistu, tak jsme mu chtěli zařídit školu s golfovou akademií."