Český automobilový průmysl si v následujícím roce udrží vysokou konkurenceschopnost a zůstane klíčovým oborem tuzemského hospodářství. Všichni výrobci motorových vozidel na evropském kontinentě se však dostávají do vleku politických událostí.

Britský trh patří k nejdůležitějším jak z pohledu Škody Auto, tak z hlediska vozů Hyundai vyráběných v Nošovicích. Pro kolínskou společnost TPCA je to dokonce trh číslo jedna. Zásadní otázka tedy zní, jak proběhne odchod Spojeného království z Evropské unie. Komplikace při "rozvodu" mohou na automobilový průmysl tvrdě dopadnout.

Jednou z prvotních příčin znechucení části Britů z Evropské unie bylo někdejší rozhodnutí skupiny PSA uzavřít továrnu v Británii a vyrábět vozy značky Peugeot na Slovensku. Jinak automobilky neměly na rozhodování britských občanů téměř žádný vliv. Za druhý politický problém si však mohou. Aféra koncernu Volkswagen s obcházením testů vyvolala v Bruselu tlak na prudké snižování emisí a s tímto požadavkem se výrobci budou muset v roce 2019 intenzivně vyrovnávat. Kvůli přípravě vozidel poháněných elektřinou investují obrovské částky.

Jen německé automobilky chtějí v příštích dvou letech vložit do elektrických automobilů 40 miliard eur, v přepočtu bilion korun. V roce 2030 mají elektromobily tvořit kolem 30 procent nových aut na německém trhu, zatímco v současné době mají méně než dvě procenta.

Metoda cukru a biče

Jenže přes veškeré regulace, politické proklamace a manažerské plány hraje na trhu klíčovou roli zákazník. Nebude snadné ho získat. Elektromobily jsou zatím drahé, nevyhovují všem a ne každá země je tak bohatá jako Norsko, aby mohla kupcům poskytovat obrovské daňové úlevy a všemožné další výhody. Vlády budou mít tendenci používat vedle cukru i bič. Francie se pokouší přimět řidiče k používání ekologických alternativ zdražením ropných produktů. Výsledkem jsou masové protesty řidičů a násilné scény v ulicích.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Brexit či tlak na snížení emisí představují problémy, jejichž řešení bude automobilky stát miliardy eur.
  • Přes veškeré regulace a politické proklamace na trhu hraje klíčovou roli zákazník.
  • Nebude snadné ho získat pro drahé a pro mnohé nepraktické elektromobily.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.