Sledování zaměstnanců ve firmách je na vzestupu. Přispěl k tomu mimo jiné rozvoj techniky, který zlevnil kamery i "špionážní" software. Tváří v tvář sílící konkurenci i legislativním novinkám, jako je evropské nařízení o ochraně osobních údajů, si také podniky mnohem více střeží svá obchodní tajemství a citlivá data − hlavně ta o zákaznících. Jak ale ukazují zjištění Státního úřadu inspekce práce, často při tom zapomínají, že sledování zaměstnanců má zákonem stanovené limity.

K tomu, aby se mohla firma pustit do sledování nebo odposlouchávání svých lidí, potřebuje podle zákoníku práce vážný důvod. Ten není možné obejít ani tím, že by si podnik nechal od všech zaměstnanců podepsat, že s takovou kontrolou souhlasí.

Jenže co takovým závažným důvodem je, už zákon jasně neříká. Výsledkem je, že se zaměstnavatelé někdy pouští do velmi svérázných výkladů. Úřad pro ochranu osobních údajů v minulosti řešil například dotaz, zda může zaměstnavatel nainstalovat kamerový systém v kuchyňce na pracovišti kvůli tomu, že se z lednice ztrácí jogurty. Takovou ochranu potravin ale úřad označil za nepřiměřenou. Podle inspekce práce pak nemůže firma nainstalovat kamery ani v kancelářských prostorách s vysvětlením, že jí to pomáhá odhalit, jak v nich dochází k pracovním úrazům.

"Narušení soukromí zaměstnanců je vždy až poslední volbou při zajišťování přiměřených kontrolních opatření a je třeba dát přednost jiným způsobům kontroly, tam, kde je to pro dosažení účelu kontroly možné," vysvětluje Richard Kolibač ze Státního úřadu inspekce práce. Šetrnější variantou tak například podle něj může být osobní kontrola vedoucími.

Závažný důvod, který podle zákona firmě dovoluje sledovat zaměstnance kamerami, ale musí být hlubší. Typicky ho mají například banky nebo směnárny, kde se pracuje s vysokými částkami, benzinové stanice kvůli bezpečnosti nebo chemické podniky kvůli riziku, že zpracovávané chemikálie ohrozí zdraví lidí anebo majetek.

Zaměstnanci musí o sledování vědět

Zákoník práce pak také podnikům dovoluje, aby hlídaly, jestli zaměstnanci nevyužívají bez souhlasu nadřízených firemní počítače, telefony nebo výrobní techniku pro soukromé potřeby.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.