Zvyšování podílu sportovně-užitkových vozidel, poptávka po luxusní výbavě, pokles zájmu o naftové motory, konec ročního operativního leasingu a nákup zánovních vozů. Takové jsou hlavní letošní trendy v pořizování firemních osobních automobilů.

Jak uvádí analytik Antonín Šípek, firemní automobily představují přibližně pětinu tuzemského vozového parku. Jejich průměrné stáří dosahuje zhruba osmi let, zatímco obyčejnému osobnímu autu je u nás průměrně 14,7 roku. Firemní auta představují do značné míry zásobárnu domácího trhu ojetých vozidel, protože většinou "odslouží svůj čas" v podniku a potom skončí v privátním vlastnictví.

Na živnostníky, podniky a instituce letos připadá 72 procent českého trhu s novými osobními vozy. Jedničkou zůstává s velkým náskokem Škoda Auto. Ta podle údajů Svazu dovozců automobilů a centrálního registru vozidel prodala firemním zákazníkům v prvním pololetí téměř 40 tisíc nových osobních aut, zhruba o dva tisíce kusů více než ve stejném období loňského roku. V případě tuzemské značky mají firemní automobily na celkových prvních registracích nových automobilů výrazně nadprůměrný podíl, a to 84 procent (loni 83 procent).

SUV pro manažery

Donedávna platilo, že interní předpisy řady tuzemských společností nedovolovaly pořizování aut z kategorie SUV, a to ani pro manažery. "Z našich statistik jednoznačně vyplývá, že s příchodem modelu Kodiaq tato bariéra u některých podniků padla," vysvětluje Vítězslav Pelc, tiskový mluvčí firmy Škoda Auto. Celkově se podle jeho slov na firemní části trhu zvyšuje poptávka po autech s pohonem všech čtyř kol. "Zároveň v této části trhu stoupá prodej aut s automatickou převodovkou," vyzdvihuje Pelc.

Růst zájmu o dobře vybavené vozy, zvláště o SUV, potvrzuje také Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika. "Pozorujeme, že některé podniky jsou v oblasti služebních aut velkorysejší než dříve," říká Brix. "Trendy ze západních zemí ukazují, že zastoupení SUV na českém trhu ještě nedosáhlo vrcholu," domnívá se Lukáš Cankař, ředitel marketingu a retailového prodeje ve firmě Volkswagen Financial Services.

Nejdražší auta jsou většinou firemní

Stejně jako v minulém roce následují za Škodou v celkových prodejích firemním zákazníkům značky Volkswagen, Ford a Hyundai. Na dalších místech jsou za prvních šest měsíců letošního roku Dacia a Mercedes-Benz, zatímco ve srovnatelném období minulého roku bylo pořadí Mercedes-Benz a Renault.

Firemní automobily představují přibližně pětinu tuzemského vozového parku.

Mezi jednotlivými automobilkami ovšem existují velké rozdíly v tom, jak velký je u nich podíl firemních klientů na celkovém prodeji. Pokud vezmeme značky, které v letošním prvním pololetí umístily na českém trhu alespoň sto osobních automobilů, největší podíl firemní klientely vykazuje Land Rover (94 procent), Audi (93 procent) a o třetí místo se dělí Mercedes-Benz a BMW s 91 procenty. Ke sto procentům firemních zákazníků se blíží také exkluzivní automobily značek Aston Martin, Bentley, Tesla, Ferrari a Maserati. V tomto směru se tedy situace příliš nemění.

Nafta už moc netáhne

Z údajů Svazu dovozců automobilů však vyplývá výrazná změna spočívající v tom, že podniky přestaly při pořizování nových osobních vozů věřit naftě a začaly dávat přednost benzinu. Zatímco v prvním pololetí roku 2016 na nové firemní vozy se vznětovým motorem připadalo přes 52 procent a loni ještě 48 procent, v letošním prvním pololetí už má diesel podle statistik jen 39,5 procenta trhu nových firemních aut.