Velké auditorium konferenčního centra v Barceloně ztichlo. V přeplněném sále sedí bezpochyby více než tisícovka hlavně IT ředitelů firem z celého světa. "Kdo z vás umí programovat neuronové sítě?" ptá se Daryl Plummer, viceprezident a šéf výzkumu analytické společnosti Gartner. Zvedne se deset, maximálně dvacet rukou.

"A to je důvod, proč ještě v roce 2020 budou projekty umělé inteligence ve firmách alchymií vyhrazenou kouzelníkům. Ke skutečnému rozšíření těchto technologií ve firmách a institucích ještě nedojde," pokračuje Plummer. V tuto chvíli zazněla jedna z deseti předpovědí, které společnost Gartner každoročně představuje. Učinila tak i letos na takzvaném Gartner Sympoziu, které probíhá v katalánské Barceloně od neděle do čtvrtka.

Zde je přehled pěti předpovědí, které lze považovat za nejzajímavější.

1. Digitální obři dál posílí. Pro ostatní bude lepší s nimi spolupracovat než jim konkurovat

Řeč je o firmách Apple, Amazon, Google, Facebook a Microsoft, které dnes patří mezi pět společností s největší tržní hodnotou. Na záda jim dýchá čínská Alibaba a jediným "nedigitálním" hráčem, který první pětku atakuje, je investiční společnost Berkshire Hathaway miliardáře Warrena Buffetta.

Je to velký rozdíl oproti nedávné minulosti, ještě před deseti lety se v první pětce střídaly firmy jako Exxon, PetroChina, General Electrics, China Mobile nebo Walmart. Z dnešních premiantů se v první pětce objevoval jen Microsoft. Souboj tržních hodnot však není až tak podstatný, důležitější je dominance na trzích, kde současní digitální obři působí.

Gartner odhaduje, že tato dominance ještě poroste. Už dnes jsou zmíněné firmy těmi, komu se říká "gatekeepers". Google zcela opanoval vyhledávání, Facebook dominuje sociálním médiím, Amazon e-komerci. Pro ostatní firmy je obtížně těmto gigantům konkurovat, cestou k růstu menších hráčů je tak spolupráce. Gartner odhaduje, že by digitální obři měli mít do roku 2022 na "svých" trzích průměrný podíl až kolem 40 procent.

2. Regulace prodraží on-line služby

Citelné to bude nejpozději do roku 2023. Omezení používání tzv. cookies, které v Evropě už letos přineslo GDPR, ohrožuje dnešní obchodní model prodeje reklamy. Podle Plummera poklesnou příjmy pěti největších firem už do konce letošního roku o 10 procent. Do konce roku 2023 dosáhnou pokuty za porušování GDPR v Evropě miliardy eur.

Regulace ohrozí i provoz veřejných blockchainů. Důvodem je to, čemu se říká "otrava osobními daty". Zjednodušeně řečeno, do systému se dostanou soukromá data, jejichž schraňování však současná regulace zakazuje. Z povahy blockchainu ovšem vyplývá, že je nebude možné odstranit. Podle Gartnera se to bude týkat až 75 procent veřejných blockchainů.

Na druhou stranu je regulace věcí čistě politickou, a v tomto ohledu je jakékoli předpovídání budoucnosti obtížné. Nikdo neví, jaké politické reprezentace budou v příštích letech zvoleny. Kdo bude v Bílém domě či jinde. Dnešní trend však ukazuje spíše na to, že se ochrana osobních dat bude spíše dál zpřísňovat.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte další zajímavé předpovědi, které na Gartner Sympoziu zazněly. Třeba proč bude více lékařské péče ale méně návštěv u lékaře, nebo proč ubude počet pohřešovaných osob až o 80 procent.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se