Když loni japonský koncern Asahi koupil Plzeňský Prazdroj a další pivovary ve střední a východní Evropě, ponechal si jejich dosavadního šéfa Paola Lanzarottiho. Dvaapadesátiletý manažer, který se větší část své dosavadní kariéry věnoval byznysu s ropou a plynem, se jen přesunul ze Švýcarska do Prahy. Odtud nyní řídí Asahi Breweries, jednu ze dvou evropských divizí japonského koncernu. Od nových majitelů dostal jasné zadání: výrazně zvýšit export a dostat Pilsner Urquell mezi globální prémiové pivní značky. Prazdroj od té doby zvýšil výrobní kapacitu o třetinu, zaměřuje se především na asijské trhy a zákazníky po celém světě chce přesvědčit, že unikátní chuť a příběh slavného plzeňského ležáku jinde nenajdou.

Narodil jste se v Londýně, vaši rodiče jsou Italové. Považujete se za Angličana, nebo Itala?

Jsem Ital. S respektem ke všem svým anglickým přátelům si myslím, že krev není voda.

Takže ve fotbale fandíte Itálii?

Ano. Jen se mě prosím neptejte, komu fandím, když v Lize mistrů hraje Plzeň proti AS Řím. Na to vám neodpovím.

Jste vůbec pivař? Jako typický milovník piva moc nevypadáte.

To víte, že jsem. Jak podle vás vypadá pivař?

Řekl bych, že bývají poněkud statnější než vy.

To je mýtus. Z piva se netloustne, pivo je blahodárné, je to čistý a přírodní nápoj.

Ale je hodně kalorické.

Co kromě celeru není kalorické? Pivo mám opravdu rád, nemohl bych pracovat pro značku, kterou bych neměl rád. Mluvíme spolu před polednem, ale kdybyste přišel později, určitě bych jedno otevřel.

Pilsner Urqell by dodal kredibilitu každému, kdo se chce prosadit v prémiových pivech.

Když jste se stal šéfem středoevropské divize Asahi, mohl jste si vybrat, kde budete sídlit. Proč jste si vybral Prahu?

Evropský byznys SAB Miller jsme řídili ze švýcarského Zugu. Pak jsme se ale z řady důvodů rozhodli, že chceme být našim pivovarům blíž. Výběr se nakonec zúžil na Varšavu a Prahu. Pro tu jsme se rozhodli hlavně kvůli poloze a talentovaným lidem. Do vedení skupiny jsme přijali kolem stovky nových kolegů, řada z nich jsou Češi a další tady už žili. Česko také považuji za středobod světové pivní kultury.

Proč společnost Asahi koupila pivovary ve střední a východní Evropě? Je hlavním důvodem snaha nahradit klesající prodeje vlajkové lodi koncernu, piva Asahi Super Dry, v Asii novými pivy z Evropy, nebo tržby vyrovnat prodejem těchto piv v Evropě?

Stejnou otázku jsem položil řediteli skupiny Asahi a dostal jsem jasnou a jednoduchou odpověď: obojí je důležité. Asahi se z přední společnosti v oboru alkoholických a nealkoholických nápojů zaměřené na Asii mění na globální společnost v segmentu prémiových piv. Pilsner Urquell by dodal kredibilitu každému vlastníkovi, který se chce prosadit na trhu s prémiovými pivy. Takže jedním z důvodů je produktové portfolio.

A další důvody?

Z hlediska tržeb a marží jde o velmi dobrý byznys. Asi víte, že kupní cena přesáhla sedm miliard eur. Asahi se na byznys dívá z dlouhodobé perspektivy a transakce jí dávala velmi dobrý smysl.

A třetím, z ekonomického hlediska velmi přesvědčivým důvodem, jsou schopnosti našich lidí. Střední Evropa dnes představuje asi čtvrtinu všech zaměstnanců skupiny, zhruba čtvrtinu tržeb a něco mezi čtvrtinou a třetinou zisku. Chcete-li ze společnosti zaměřené na asijské trhy vybudovat globální firmu v prémiovém segmentu, potřebujete lidi, kteří vědí, jak tento segment funguje.

jarvis_5bd9a796498e3216c83577ae.jpeg
„Exportní strategii Asahi budujeme na českých značkách,“ říká Paolo Lanzarotti.
Foto: Josef Horázný

Asahi se kvůli evropským investicím hodně zadlužila. To se má ale změnit, vedení chce do dvou let snížit dluh o 20 procent, celkem o 2,4 miliardy dolarů. Jste kvůli tomu pod tlakem?

Konkrétní čísla nebudu komentovat, ale který byznys není pod tlakem? Z dlouhodobého hlediska se vyvíjíme dobře. Za tu krátkou dobu, co jsme součástí Asahi, jsme hodně investovali − v Česku téměř miliardu korun, zhruba třetinu toho v Plzni, kde jsme o třetinu zvýšili výrobní kapacitu značky Pilsner Urquell. Investovali jsme i ve Velkých Popovicích, v Nošovicích za 600 milionů korun rozšiřujeme stáčecí linku. Do slovenského Šariše jsme investovali čtyři miliony eur, do rumunského Brašova přes 20 milionů eur. Tak se nechová skupina, které jde pouze o krátkodobé cíle.