Praha zaostává v inovacích za evropským průměrem, lépe je na tom v tomto ohledu i Bratislava. Hlavní město Slovenska má vyšší podíl osob, které využívají internet ke komunikaci s veřejnými institucemi, i vyšší zaměstnanost ve vyspělých výrobních odvětvích. V tiskové zprávě to v pondělí s odkazem na data Evropské komise uvedla společnost Google.

I když je Praha nejvíce inovativním regionem v Česku, v přeshraničním srovnání zaostává. Podle žebříčku Evropské komise Regional Innovation Scoreboard dosahuje v inovacích 99 procent evropského průměru. Bratislavský kraj dosahuje 104,1 procenta.

Hlavní město Slovenska například má 25procentní zaměstnanost ve středně a vysoce vyspělých výrobních odvětvích a službách náročných na znalosti, zatímco v Praze jde o pětinu. V některých oblastech digitální ekonomiky se musí Praha sklonit i před ostatními českými regiony. Ve Středočeském kraji například využívá 55 procent lidí internet k interakci s veřejnými institucemi a v Bratislavském kraji 52 procent. V Praze, stejně jako v dalších českých regionech, se nejedná ani o polovinu.

Technologická vyspělost a inovace se také odvíjejí od investic do výzkumu a vývoje, zejména v podnikatelském sektoru. V roce 2016 v Praze podniky do této oblasti investovaly 11,4 miliardy korun, což je 89 procent evropského průměru.

Relativní nedostatek podnikových investic vyvažují veřejné výdaje, kde Praha mezi českými regiony jasně dominuje s 9,7 miliardy korun. To je více než dvě třetiny celkových vládních výdajů na výzkum a vývoj v Česku a zároveň o více než polovinu nad evropským průměrem. Druhé nejvyšší veřejné výdaje na výzkum a vývoj patří Středočeskému regionu, kde jsou 2,3 miliardy korun.

I přesto, že je v Praze 13 inkubátorů a inovačních center, 14 akcelerátorů a 32 coworkingů, což je nejvíce ze všech českých regionů, průměrná výše obratu pražských start-upů je 14,3 milionu korun. To Prahu řadí na čtvrté místo v meziregionálním srovnání. Vyšší průměrné obraty mají začínající firmy v regionech Jihovýchod (548 milionů korun), Jihozápad (175,4 milionu korun) i Moravskoslezsko (16,1 milionu korun).

Evropa podle firmy Google prochází digitální transformací, s kterou přicházejí příležitosti pro růst, inovace a nové pracovní pozice. Automatizace významně změní během příštích 15 let pracovní podmínky. "V Evropě sice vznikne 21 milionů nových pracovních míst, ale téměř všechny pozice budou vyžadovat pokročilejší digitální dovednosti, které podle odhadů Evropské komise zatím nemá téměř polovina Evropanů," uvádí studie společnosti Google.