Mají něco společného s dinosaury: také jim kdysi patřil svět, jejich éra pak pominula, přesto ale stále vzrušují lidskou fantazii. Řeč je o vzducholodích. Ale zatímco dinosauři ožívají jen ve filmech, jako je Jurský park, létající obři lehčí než vzduch už zase vyplouvají na oblohu.

Pokud nejste americký prezident, ropný šejk nebo východoevropský oligarcha, pohodlí, kterého se vám dostává při cestování vzduchem, nemá daleko do pohodlí sardinek v plechovce − jen místo v oleji se koupete ve vůních spolucestujících. O baru, kuchyni nabízející bohatý výběr jídel i drinků, promenádních palubách s panoramatickým výhledem a vlastní kajutě s postelí si můžete nechat jen zdát. Ve 30. letech minulého století však tohle všechno měli k dispozici pasažéři gigantické vzducholodě LZ-129 Hindenburg. A možná už brzy zase budou mít, protože existuje řada plánů na oživení zašlé slávy vzducholodí.

Nejblíže realizaci je pravděpodobně společnost HAV, jejíž vzducholoď Airlander 10 už létá. Minulý rok sice utrpěla menší nehodu, ale vývoj pokračuje dál a letos společnost získala certifikaci Evropské agentury pro bezpečnost letectví. Nejde ještě o schválení ke komerčním letům, ale o jakýsi souhlas s konstrukcí vzducholodě a s jejím dalším vývojem.

Luxus v oblacích

Airlander 10 bude možné upravit pro celou řadu využití a jednou z variant je turistická verze s luxusem připomínajícím někdejší Hindenburg. Devatenáct cestujících si na prostorné palubě užije tři dny nikoliv v těsných letadlových sedačkách, ale v pohodlných klubovkách vedle panoramatických oken, od nichž to nebude daleko do baru s kuchyní. Specialitou bude posezení kolem skleněného stolku, pod nímž bude velký průhled na zemský povrch.

Společnost HAV chce nabízet stejný luxus jako kdysi Zeppelin. V plánu jsou však i čistě nákladní lodě.

Cena takového výletu ještě není známá; jisté je zatím jen jedno: stejně jako v případě Hindenburgu si jej nebude moci dovolit každý. Jiné verze Airlander 10 mají sloužit pro dopravu nákladů (nosnost je až 10 tun), vojenské a policejní hlídkování, vědecký výzkum, monitorování prostředí nebo jako dočasná retranslační a telekomunikační stanice.

Vzducholoď Airlander 10 je dlouhá 91 metrů, široká 34 metrů a vysoká 24 metrů. Momentálně je to tedy jeden z největších lidských výtvorů, který je schopen létat. Ve vzduchu ji nese 38 tisíc krychlových metrů helia − ale nejen to: jde o takzvanou hybridní konstrukci, takže část nosné síly vzniká při pohybu vpřed. Jde vlastně o jakýsi vzdušný katamarán. Cestovní rychlost má být téměř 150 kilometrů v hodině.