Pobočky a bankovní úředníci přestávají být symbolem bankovnictví. Klienti běžně ovládají své účty z mobilního telefonu a po chodbách centrál se vedle bankéřů stále častěji procházejí IT specialisté. "Z pohledu digitalizace jsou banky ve srovnání s ostatními odvětvími relativně vepředu," domnívá se Petr Havlík, obchodní ředitel technologické společnosti IBM. Pro klienty je digitalizace nejviditelnější právě v tom, že stále více záležitostí mohou s bankou vyřídit on-line, nástup informačních technologií se ale zároveň silně promítá i do střev finančních domů − takzvaných bankovních systémů.

Právě skutečnost, že digitalizace v bankách už probíhá řadu let, může být podle Havlíka v některých případech brzdou dalšího rozvoje. Vybudovat nový systém na zelené louce by totiž leckdy bylo z technologického hlediska snazší než reformovat ty fungující. "Kdybychom chtěli mít moderní banku, tak ji na nových technologiích postavíme asi velmi jednoduše," tvrdí Havlík. Radikální krok tohoto typu by však byl pro existující banky velmi náročný, protože by bylo komplikované do nového systému převést stávající data a digitální historii banky.

Stále silnější role informačních technologií v bankovnictví byla tématem panelové debaty Digitální revoluce v poločase, kterou v souvislosti se soutěží Nejlepší banka 2018 pořádaly Hospodářské noviny. Výsledky soutěže budou vyhlášeny 30. října 2018.

Diskuse HN

Debaty se zúčastnili David Lorenc (ředitel divize Digital a CRM ve společnosti Fincentrum), Marek Ditz (člen představenstva ČSOB a vrchní ředitel transformace), Martin Jašminský (moderátor, šéfredaktor HN), Vladimír Klein (šéf IT v Monetě Money Bank), Tomáš Siegler (Hello bank a ředitel pro digitalizace a inovace BNP Paribas Personal Finance) a Petr Havlík (obchodní ředitel IBM Česká republika).

Jedním z důvodů rychlého nástupu digitalizace je souboj o klienty. Ti si v posledních letech zvykli mnoho záležitostí vyřizovat na sociálních sítích či v aplikacích na zasílání zpráv. Taktéž internetové bankovnictví se jim začíná svým designem v některých oblastech přibližovat. Zároveň do oblastí souvisejících s financemi expandují i velké technologické firmy. Za pomoci softwaru od Googlu či Applu mohou nyní zákazníci v kamenných obchodech bezkontaktně platit telefonem místo toho, aby platili kartou, a v Americe či Británii lze posílat drobné částky i prostřednictvím služby na zasílání zpráv, která spadá pod Facebook.

Velké technologické firmy tak jsou pro banky buďto důležitými partnery, nebo i přímo konkurenty. "Tyto firmy mají velmi silný vztah s klienty, kteří pak důvěřují čemukoliv, co jim nabídnou," domnívá se David Lorenc ze společnosti Fincentrum. Skvělý vztah s klientem je podle něj důležitější než špičkové technologie, které podle něj mohou mít i banky.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Dále se například dočtete, jak banky nakládají s daty oproti technologickým gigantům a ve které oblasti se bankovní účet stává identifikačním prostředkem.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se