Byly to značky, které symbolizovaly dostupný luxus. Zpoza železné opony působily jako magnety na spotřebitelsky vyhládlý socialistický blok. Kaufhof, Karstadt či KaDeWe (dnes součást Karstadtu) − nablýskané výkladní skříně kapitalismu, jehož vítězství si ovšem příliš neužily. Pět let poté, co padla Berlínská zeď, totiž Jeff Bezos založil Amazon a vytvořil tímto odvětví, které zničilo budoucnost kamenných obchodních domů. Zákazníci nakupují on-line a tradiční obchody chřadnou. A to dokonce takovým způsobem, že dva někdejší rivalové na kolbištích německých náměstí v rámci boje o přežití fúzují. Karstadt a Galeria Kaufhof spojují své síly a vytvoří německou retailovou jedničku se 175 obchody po celém Německu (dalšími 19 v Belgii) s tržbami 5,4 miliardy eur. Bohužel jejich číslo jedna je na poli, které vesměs připomíná hřbitov.

Tento koncept nakupování se zkrátka přežil. Jít do obchodu a na místě si vybírat značku, respektive užívat si tradiční způsob nákupního "tokání" zprostředkovávaného prodavačem mezi značkou a zákazníkem, je věc zastaralá minimálně deset let a dneska fungující maximálně pro luxusní značky nebo kultovní brandy à la Apple. Kaufhof ani Karstadt nejsou ani jedno. O jejich pravidelné zákazníky je připravují vedle onlinových kolosů typu Amazon i menší, flexibilnější firmy, jako je třeba lowcost oděvní řetězec Primark, a tradiční obchodníci marně hledají půdu pod nohama. Vedle zátěže z minulosti v podobě neflexibilních dohod s odbory a obchodních ploch nenastavených na nové způsoby prodeje si kamenné obchoďáky nesou i další nevýhody. Německo například od roku 1919 má na neděli zavřeno. S nástupem internetu se ovšem právě víkend stal nákupním dnem a podle odhadů až 25 procent všech on-line nákupů proběhne právě v den, kdy Bůh odpočíval. A konečně, německým obchodním domům se vůbec nepodařilo zachytit nástup internetu. Zatímco třeba jejich britský ekvivalent John Lewis ročně udělá až 40 procent svých tržeb přes svůj e-shop, kaufhof.de a karstadt.de jsou prakticky zapomenuté weby, ze kterých jejich majitelé realizují zanedbatelné tržby. Obě firmy sice provedly nějaké minoritní investice, které měly jejich on-line segment nakopnout, očekávaný efekt se ovšem neprojevil.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 50 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.