Nový majitel Opelu chce od General Motors, pod který německá automobilka po desetiletí spadala, polovičku kupní ceny zpět. Proč? Kvůli nákladům, které přinese nutnost srazit emise oxidu uhličitého, a kvůli pokutám, které přijdou, pokud se to nepovede. Francouzský koncern PSA si po spolknutí německého konkurenta spočítal, že tyto náklady budou větší, než při uzavření obchodu předpokládal. Přitom Opel nástup "zelených časů" neignoroval. Už osmým rokem prodává model Ampera, který si našel desetitisíce zákazníků, a na trh uvádí další typy, které mají pod kapotou (i) elektromotory.

Že ani to nestačí, aby měl Opel šanci vyhnout se pokutám za nadlimitní emise skleníkového plynu, názorně ukazuje, s čím se bude muset vyrovnat česká Škoda. Ta zatím žádný hybrid, natož úplný elektromobil v nabídce nemá − "dobíjecí" Superb se zatím jen testuje a z pásů má sjíždět až příští rok. I když šéfové mladoboleslavské automobilky o elektromobilitě rádi mluví, není moc důvodů čekat, že by Škoda náskok konkurence rychle stahovala.

Už proto, že v dobré pozici není ani celý koncern Volkswagen. Ten příliš dlouho sázel na naftu a v elektro­mobilech zaostal. Jak těžké je náskok Tesly a Japonců dohnat, ukázala zářijová premiéra Audi e-tron, dosud nejpokročilejšího "koncernového" elektromobilu. Podle technických a praxí dosud neprověřených údajů to nevypadá, že by prémiový model Audi dosavadní vládce trhu deklasoval. Naopak, v akceleraci za Teslou zaostává poměrně výrazně a nezdá se, že by to dorovnal větším dojezdem.

Škodovka, závislá na koncernových dílech, z nichž ty nejpokročilejší jsou pro ni zapovězeny, tak musí bojovat nižší cenou při udržení solidních parametrů. Nic nového. Současně ale bude muset mateřské automobilce odvádět co nejvíc ze zisku a také více přispívat na vývoj. Tlak na to je cítit už od vypuknutí Dieselgate před třemi lety. K tomu si připočtěme zpřísnění emisních předpisů, které Škodě komplikují život. Kvůli chybějící homologaci nyní nemůže část vyrobených vozů prodávat a musí je skladovat pod otevřeným nebem, což jsou přímé ztráty. Problémy může způsobit i zjevný úspěch − Škodovka se tlačí do vyšších tříd s vyšší marží, ale to jsou současně modely s vyšší spotřebou, a tedy vyšší produkcí CO2. Městská miniauta sice průměr za celou automobilku snižují, ale zase jsou prodávána pod výrobní cenou.

Bez pokročilých technologií nejde začarovaný kruh rozetnout. Určitě však není řešením kritika emisních limitů. K tomu mají šéfové automobilek sklon, ale koncern Volkswagen, včetně Škody, by se v tomto ohledu měl držet zkrátka. Podvody, které vedly k Dieselgate, jsou ještě v živé paměti.