Starosta Prahy 7 a poslanec Jan Čižinský postupně získal podporu Pražanů, sto tisíc podpisů pod kandidaturu svého sdružení i přízeň médií. Ale chyběla mu pořád jedna podstatná věc − peníze na kampaň. To už ale neplatí. Za černým koněm pražských voleb se začínají řadit významní sponzoři s milionovými dary.

V polovině září přispěla milionem korun firma BPD partners, což je investiční akciovka bývalých uhlobaronů z Czech Coalu Petra Pudila, Vasila Bobely a Jana Dobrovského. Ti už podporovali v prezidentských volbách 1,5 milionu korun Jiřího Drahoše.

"BPD partners se rozhodla podpořit hnutí Praha sobě v očekávání, že Praha může mít po dlouhé době politické vedení se sympatickou vizí a realistickým přístupem," sdělila Ekonomu společné stanovisko partnerů Adéla Řetovská z BPD partners.

To ovšem nejsou jediné velké peníze pro Čižinského. Internetový podnikatel Jan Barta, který stojí například za ePojištění.cz, už na konci prázdnin poslal sdružení 2,2 milionu. "Celkem to jsou dokonce tři miliony korun," upřesňuje pro Ekonom. "Proč? Vysoký morální kredit Jana Čižinského plus dosavadní výsledky na Praze 7," vysvětluje, čím ho lídr oslovil.

Mluvčí Prahy sobě Julie Kochová tvrdí, že podnikatelé se už chtějí zbavit "politických kmotrů, jejichž jedinou starostí je získat co největší 'výpalné'": "Investory už nebaví čekat na stavební povolení třeba i deset let a přitom utratit desítky milionů za úplatky, lobbisty a právníky. Chtějí transparentní prostředí. To my umíme a nabízíme."

Milionovými dary se tak sdružení, které ještě před pár týdny ani nevědělo, zda bude moci vůbec kandidovat, stalo jedním z bohatších uchazečů o pražský primátorský řetěz.

Další favorité v hlavním městě mají podobné rozpočty: piráti na pražské volby vyčlenili asi tři miliony, zhruba tolik i TOP 09.

Nikdo však nemá na hnutí ANO. To chce utratit na padesát milionů korun jen v hlavním městě. V nich jsou i tři miliony, které dal sám kandidát ANO na primátora Petr Stuchlík. "Nechci mít před sebou i před ostatními pocit, že Babišovi něco dlužím. Proto jsem se na kampani chtěl podílet vysokou částkou," vysvětloval Stuchlík před časem Ekonomu dar, který ostatním stranám musí stačit na celou pražskou kampaň.

O financích spojených s podzimními volbami se více dočtete v Ekonomu, který vychází 27. 9.

Související