Modrožluté "krabice" na okrajích měst už nebudou jediným místem, kde půjde v budoucnu nakoupit nábytek švédského řetězce Ikea. Od čtvrtka to začne platit i pro Česko, respektive pro Prahu. V hlavním městě se veřejnosti otevře prodejna firmy na Václavském náměstí o dvou patrech a s plochou 800 metrů čtverečních. Představí se v ní především sortiment pro obývací pokoje.

Přímo na místě si ale nebude možné vybranou věc koupit a odvézt. S asistenty prodeje bude možné věc vybrat, objednat a nechat přivézt do klasického obchodu Ikea na Černém Mostě. Vyzvednout si zboží přímo na Václavském náměstí pak bude možné jen u těch věcí, které se vejdou do modré tašky Ikea o objemu 71 litrů. Poplatek za to činí 99 korun. Dodání do druhého dne.

Ikea Point na Václaváku je de facto páté obchodní místo Ikey − po pobočkách na Černém Mostě a Zličíně v Praze a dále v Ostravě a Brně −, které se v Česku otevírá. Byť zřejmě přechodně. Zatím se počítá se dvěma roky.

Management české centrály, která se stará také o slovenský a maďarský trh, mluvil dříve o plánu na standardní obchodní dům v Čestlicích nebo Průhonicích o typické rozloze v řádu nižších desítek tisíc metrů. "Tímto směrem nyní nepůjdeme, více se bude investovat do těchto jiných, spíše menších projektů," říká nová ředitelka Ikey v regionu Mounia Elhilaliová.

Centrum Prahy je teprve osmým místem na světě, kde Ikea vybudovala prodejnu podobného typu. Menší formáty obchodů zacílené na nějaký konkrétní segment nebo třeba jen designová modelovací studia pro kuchyně a podobně jsou třeba v Madridu, Římě, Londýně, Stockholmu nebo Soulu. Plánují se i v Paříži či Kodani.

"Trend nakupování je dnes jiný než dřív. Lidé tolik nevyhledávají nákupní centra na krajích města. Obchody se jim musí umět přiblížit. Je to globální trend, bude pokračovat. Naší strategií je začít s velkými městy. V našem regionu by něco podobného jako teď v Praze mělo následovat v Budapešti," popisuje obchodní manažer Ikey Petr Žikovský.

Konkrétně v Praze zvažovala firma více lokalit, včetně například hlavního nádraží. Václavské náměstí v místě, kde dřív byla pobočka České spořitelny, zvítězilo především kvůli počtu 60 tisíc lidí, kteří tudy denně projdou. Podle průzkumu Ikey jde navíc většinou o místní.

Rekonstrukce a uvedení prostoru do provozu stálo společnost 17 milionů korun. Přípravy trvaly zhruba půl roku. "Náš cíl je mít první rok kolem tisíce návštěvníků denně a obrat 100 milionů korun," plánuje vedoucí celého projektu Ikea Point Peter Tichý. Nejde prý ale pouze o obchod a o čísla prodejů, ale také o jistou formu reklamy na značku, která se má vrátit jinak.