Dozorčí rada v čele s předsedou Petrem Moosem vedle Krtka odvolala další dva členy představenstva. "Z funkce členů byli odvolání Martin Bělčík a Ludvík Urban," uvedl mluvčí státního podniku Radek Joklík. Na nové členy bude vypsáno výběrové řízení.

Změna vedení se chystá v době, kdy České dráhy řeší hned několik úkolů, které mohou zásadně ovlivnit další směřování firmy. Klíčovou oblastí zůstává osobní doprava. Stranou zůstává dceřiná společnost ČD Cargo, které se dlouhodobě daří. Skupina se tak může soustředit na přepravu cestujících.

Největším problémem státního dopravce je probíhající souboj o regionální železnice. Na ty měly dosud České dráhy výhradní monopol, na konci příštího roku jim však vyprší smlouvy s kraji. Zatímco dosud byly dráhy zvyklé, že zakázky na lokálkách získávaly automaticky, bez nutnosti předložit lepší nabídku než konkurence, nyní se situace mění. Stále více krajů vypisuje na místní tratě výběrová řízení.

České dráhy už o některé zakázky přišly a není vyloučeno, že ztratí další. Podle vedení firmy se nyní jedná zhruba o 40 kontraktů na regionální tratě po roce 2019, zhruba třetinu už dráhy uhájily. Podle ředitele Krtka komplikuje situaci právě to, že se mluví o výměně vedení. "Když jednáme s krajskými reprezentacemi, často slyšíme: vy už tady za pár měsíců nebudete," postěžoval si minulý týden v rozhovoru pro týdeník Ekonom.

Ministr dopravy Ťok však výměnu Krtka požadoval proto, že není spokojen právě s tím, jak současný ředitel připravuje České dráhy na větší otevření trhu. V následujících letech se bude soutěžit o stále více tratí − ať už se jedná o regionální linky, příměstské či dálkovou dopravu.

České dráhy se připravují na situaci, kdy by mohly přijít o větší množství zakázek na regionální železnice. Podle Krtka by to pro podnik nebyla tragédie, pokud by si firma prosadila ve smlouvách s kraji lepší podmínky. Cílem je zvýšit marži, aby byla firma do budoucna ziskovější, přestože může obsluhovat méně tratí.

Na souboj o tratě, kde nyní jezdí a v blízké době o ně budou muset soutěžit, se České dráhy připravují. Úspěch si chtějí zajistit novými soupravami. V polovině srpna vypsaly tendr na 120 regionálních vlaků za 15 miliard korun.

Zásadní pro firmu zůstává otázka financování. Společnost letos snížila zadlužení na 27 miliard korun, když splatila pětileté korunové dluhopisy v celkové hodnotě čtyři miliardy korun. Právě s pomocí dluhopisů firma získala peníze na nové vlaky.

Na příští rok chystá novou emisi v eurech. S její pomocí chce zaplatit dluhopisy splatné v červenci 2019. "Příprava na refinancování již probíhá. Jednání s investory by mělo nastat na jaře příštího roku," popisuje mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Ředitel Krtek se obává, aby avizované personální změny nezhoršily firmě vyjednávací pozici s investory. To by mohlo vést k tomu, že by si dráhy půjčovaly s vyšším úrokem.