S Googlem, který byl do obchodního rejstříku v USA zapsán 4. září 1998, se začala psát novodobá historie sběru osobních údajů v reálném čase. Před dvaceti lety vznikl nejen dnes nejpopulárnější webový vyhledávač na světě, ale hlavně základ z pohledu výnosu a úspěchu pro Google dosud nepřekonaného nástroje v on-line reklamě.

V roce 2000 nabídl Google službu Adwords, kterou letos v červenci přejmenoval na Google Ads. Ta inzerentům poskytuje přesné cílení jejich reklamy na uživatele internetu podle toho, co pomocí Googlu právě na webu hledají. Inzertní nástroj Googlu stojí mimo jiné na technologii, kterou zakladatelé firmy a dřívější spolužáci z kalifornské Stanfordovy univerzity Larry Page a Sergey Brin rozpracovali ještě během studií v roce 1996.

Společnost Google postupně získala dokonalý a hlavně neustále aktualizovaný přehled nejen o tom, co lidé na internetu hledají. Google tak může inzerentům pomoct v docela přesném odhadování toho, po čem lidé touží, a co by si tedy mohli přát koupit. Kromě loga, vyhledávacího okénka a několika tlačítek je hlavní stránka Googlu bílá. Připomíná nepopsaný list papíru. Vytvořit lepší estetický dojem božské blízkosti na obrazovce počítače či mobilního telefonu asi nelze.

Tvrzení, že Google ví o nás všech více, než by kdy mohla vědět nějaká nadpřirozená božská bytost, nemusí být příliš přehnané. Na rozdíl od božstva tkví náplň existence Googlu ve vydělávání peněz. Velmi hluboká studnice osobních údajů, které Google nasbíral o miliardách svých uživatelů, proto tvoří základ miliardových tržeb původně studentského projektu. Dnešní Google Ads jsou nejúspěšnějším a z pohledu Googlu také nejvýnosnějším nástrojem v on-line reklamě vůbec. Loni dosáhly celkové tržby Googlu téměř 110 miliard dolarů, z nichž na příjmy z reklamy připadalo více než 95 miliard.